Alicia Markova
Alicia Markova preparada per una actuació | |
Biografia | |
---|---|
Naixement | Dame Lilian Alicia Marks 1 de desembre, 1910 Hackney, Londres |
Mort | 2 de desembre, 2004 Bath, Somerset |
Causa de mort | Accident vascular cerebral |
Nacionalitat | Regne Unit |
Activitat | |
Ocupació | Ballarina-Coreògrafa i professora de ballet |
Premis | |
| |
Alicia Markova (Hackney, Londres, 1 de desembre, 1910 - Bath, Somerset, 2 de desembre, 2004) fou una ballarina, coreògrafa i professora de ballet del Regne Unit.
Es formà amb Serafina Astafieva, Nikolai Legat i Enrico Cecchetti. El 1914 entrà formar part de la Companyia de Diàguilev, on formà part fins a la seva dissolució el 1929 i on interpretà, només ingressar-hi, els personatges més importants de Le rossignol, La chatte, Le mariage d'Aurore i La boutique fantàstiques. En cessar aquest grup, actuà repetides vegades com a invitada en el Ballet de Marie Rambert –que representà Façade (música de Walton i coreografia de Ashton— i després el 1931 en el Vicwells on feu parella per primera vegada amb Anton Dolin, col·laboració que durà al llarg de tota la seva vida i malgrat que treballes esporàdicament amb els ballarins més importants de la seva generació.
En aquesta època, interpretà (1933-35), El llac dels cignes, El Trencanous, Giselle i L'espectre de la rosa, és a dir, les obres capitals de la dansa clàssica, entre les que s'identificà particularment amb Giselle. D'ací el seu llibre Giselle i jo. La seva segona especialitat fou Les sílfides, en la interpretació de la qual fou comparada amb Marie Taglioni. Amb Dolin muntà un grup amb el nom d'ambdós, que sostingueren entre 1935-38. A finals d'aquest període, Markova comença les seves grans gires internacionals amb el Ballet Rus de Montecarlo i Dolin participà en la formació del American Ballet Theatre de Nova York, al que ella s'uní entre 1941-45.
Al seu retorn a Anglaterra, actuà amb el Sadler's Wells Ballet en el Covent Garden (1948). Poc temps després, reconstitueix la companyia Markova-Dolin, que transformà en el London's Festival Ballet (1949-52). Després actuà París (1953-54), amb la Companyia del Marquès de Cuevas, formant parella amb Milorad Miskovitch,[1] i en el Fesival de Gènova de 1955. També va treballar com invitada en el Metropolitan de Nova York. Ballà en el Liceu barceloní el 1927.
Es retirà el 1963 i es dedicà a l'ensenyança. Per la mateixa data, se lanomenà, directora del Metropolitan Ballet. Per la seva gràcia, lleugeresa, embadaliment i immaterialitat, no s'ha vacil·lat a considerar-la com la millor de les ballarines europees, i sovint ha estat comparada amb Anna Pàvlova, a la que mai superà, en opinió dels defensors de l'art rus, quelcom més dur i precís que l'occidental, mentre, al contrari, no manca qui la valora al màxim per considerar que representà el punt més alt i perfecte d'unió entre ambdues tècniques.
Bibliografia
A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Alicia Markova |
Enciclopèdia Espasa Suplement dels anys 1977-78, pàg. 152 (ISBN 84-239-6953-3)ç
↑ * Edita SARPE, Gran Enciclopedia de la Música Clásica, vol. III, pàg. 857. (ISBN 84-7291-226-4)