Etiqueta (Internet)







Michelle Obama, primera dama dels EUA, amb el hashtag "#BringBackOurGirls". Fotografia publicada el 7 de maig al seu compte twitter per protestar contra el segrest d'escolars a Chibok, en relació amb els episodis d'insurrecció islàmica a Nigèria.


Una etiqueta (en anglès hashtag, "hash", coixinet, i "tag", etiqueta) és una cadena de caràcters formada per una o diverses paraules concatenades i precedides per un coixinet (#). És, per tant, una etiqueta de metadades precedida d'un caràcter especial per tal que tant el sistema com l'usuari l'identifiquin de forma ràpida. S'utilitza en serveis web com ara Twitter, Instagram, identi.ca o en missatgeria basada en protocols IRC per assenyalar un tema sobre el qual gira certa conversa.




Contingut






  • 1 Origen


  • 2 Ús i funcionament


  • 3 Etiquetes que van aparèixer amb l'atemptat a Barcelona


  • 4 Vegeu també


  • 5 Referències





Origen


L'ús del coixinet com a forma d'etiquetar la informació ja existia en serveis com els canals IRC o Jaiku, però el seu ús tenia poc a veure amb el que se li dóna avui dia en serveis com Twitter, que és on l'etiqueta ha pres la definició i l'ús propis que tenen actualment. No obstant això, ja existia cert consens sobre el seu ús, així que quan Chris Messina, treballador de Google, va decidir el 2007 implementar una forma de relacionar directament els missatges dels usuaris de Twitter va triar usar aquest caràcter.


El primer ús per part del públic s'atribueix a un resident de San Diego (Califòrnia), Nate Ritter, que va incloure #sandiegofire en els seus missatges sobre els Incendis forestals a Califòrnia d'octubre de 2007. Així, l'ús de l'etiqueta a Twitter es va fer freqüent a tot el món, com en les protestes electorals a l'Iran de 2009. Des de l'1 de juliol de 2009 Twitter afegeix un hipervincle automàticament a totes les etiquetes amb la recerca d'aquests en el sistema. El seu ús es va accentuar el 2010 amb la introducció dels trending topics a la seva pàgina principal.[1]



Ús i funcionament


Una etiqueta representa un tema. No obstant això, depenent del servei web, les etiquetes indiquen coses diferents. En els serveis de microblogging, en què diversos usuaris publiquen missatges mitjançant tècniques de difusió, una etiqueta indica un mateix tema sobre el qual qualsevol usuari pot fer una aportació o opinió personal amb només escriure aquesta etiqueta en el missatge. Per exemple: S'ha acabat el cap de setmana i torno a anar agobiada. #OdioElsDilluns


Posteriorment, un usuari podrà cercar la cadena #OdioElsDilluns, i aquest missatge estarà present en els resultats de la recerca juntament amb altres missatges amb la mateixa etiqueta. L'ús massiu d'una mateixa etiqueta determina un tema del moment.
En altres serveis com els basats en IRC, una etiqueta dóna el nom a la sala, tractant-se així d'un mitjà d'indicar el tema de conversa. No obstant això, la diferència és que en aquests protocols no s'usa de forma generalitzada la difusió, sinó que mitjançant multidifusió els usuaris només reben els missatges que comparteixen aquesta mateixa etiqueta, donant lloc al que es coneix com a sala d'un xat.


Les etiquetes no distingeixen entre majúscules i minúscules, però sovint s'empra l'anomenat CamelCase (o ús de majúscules en una posició diferent de la inicial) per millorar la llegibilitat.


Encara que les etiquetes són coneguts gràcies a Twitter, existien molt abans de la seva creació i posteriorment també s'han incorporat a altres serveis web tot i no estar orientats a l'enviament de missatges curts. Per exemple, YouTube, Google+, Taringa!, Menéame, entre d'altres.



Etiquetes que van aparèixer amb l'atemptat a Barcelona


El 17 d'agost de 2017, com a conseqüència de l'atemptat que va tenir lloc a la ciutat de Barcelona, van aparèixer un gran nombre d'etiquetes que pretenien esdevenir un missatge de recolzament per aquelles persones que havien viscut la situació.


No només persones de Barcelona van difondre aquest símbol de recolzament, sinó que persones de diversos llocs del món que havien seguit a través de les xarxes socials i els medis de comunicació els fets que havien tingut lloc a Barcelona, van decidir solidaritzar-se i mostrar el seu suport a les persones afectades.


Etiquetes com "#OrgullBarcelona" o "#TotsSomBarcelona" es van difondre amb gran rapidesa. Moltes persones van utilitzar aquestes etiquetes com a senyals d'agraïment pels serveis d'ajut prestats.[2]


Altres etiquetes com "#Barcelona", "#Ramblas" o "#BedInBarcelona" van esdevenir unes eines molt útils per tal de demanar ajut i informació. Degut a la tràgica situació viscuda moltes persones no van poder accedir a les seves cases o hotels, amb etiquetes com les presentades anteriorment es va poder sol·licitar ajuda i moltes persones es van solidaritzar oferint aquesta ajuda.[3]



Vegeu també



  • Twitter

  • Microblogging

  • Etiqueta (informàtica)



Referències





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Etiqueta Modifica l'enllaç a Wikidata




  1. «Bitàcoles de la Xarxa per al ciberviatger». OpenCourseware material. Universitat Oberta de Catalunya. [Consulta: 20 desembre 2014].


  2. «#OrgullBarcelona, el 'hashtag' de suport a l'atemptat de Barcelona» (en ca). Ara.cat.


  3. 101 «Las redes sociales y el atentado de Barcelona» (en es). 101, 22 August del 2017.









Popular posts from this blog

Fluorita

Hulsita

Península de Txukotka