Velòdrom de Son Espanyolet







































































Infotaula d'edifici
Velòdrom de Son Espanyolet
Dades
Tipus
velòdrom
Cronologia
4 juny 1893 inauguració
1894, 1898 renovació
1903 clausura
1911 desaparició
Característiques
Mesura
258,66 m.
Pista
Asfalt
Ubicació geogràfica


Autonomia Illes Balears
Illa Mallorca
Municipi Palma
Localització
Barri de Son Espanyolet, 07014 Palma







39° 34′ 35″ N, 2° 38′ 04″ E / 39.576527°N,2.634467°E / 39.576527; 2.634467Coord.: 39° 34′ 35″ N, 2° 38′ 04″ E / 39.576527°N,2.634467°E / 39.576527; 2.634467




Activitat

Esdeveniment
Campionats de Balears de ciclisme en pista
Modifica les dades a Wikidata

El Velòdrom de Son Espanyolet és una pista de ciclisme en pista a l'aire lliure de Palma (Mallorca, Illes Balears, Espanya), que va estar activa entre 1893 i 1903. Va desaparèixer devers 1911.




Contingut






  • 1 Història


  • 2 Situació


  • 3 Esdeveniments


  • 4 Referències


  • 5 Bibliografia





Història


La pista va ser inaugurada el 4 de juny de 1893 a instàncies de la Sociedad Velocipedista de Palma, primer club fundat per a la pràctica del ciclisme a la ciutat. Era una construcció molt rústica, amb tribuna de fusta, peralts poc inclinats i pista de terra de 212 metres de corda. La finca ni tan sols estava tancada.[1]


Atesa la seva mala qualitat, amb prou feines va durar un any. Els nous propietaris de la pista, el Velódromo Palmesano, varen decidir refer-la i inaugurar-la novament el 29 de juliol de 1894, per la qual cosa es va utilitzar pedra en la seva construcció i es va tancar el terreny. Aquesta instal·lació, de més solidesa, va durar alguns anys más.[2]


El 1897 el Círculo Ciclista de Palma lloga la pista i duu a terme una nova reforma de la instal·lació. Es va inaugurar en 12 de juny de 1898, amb un augment d'inclinació dels peralts i substituint la pista de terra per una altra d'asfalt i de 258,66 metres de corda. Aquesta construcció seria la més sòlida i perdurable de totes.[3]


A partir del Segle XX el nombre de curses ciclistes disputades en la pista cessa fins a desaparèixer, i els socis del Círculo Ciclista utilitzaren la pista per a altres usos, com partits de tennis o l'incipient futbol a partir de 1902. Després de la inauguració del Velòdrom de Tirador el 1903, atesa la superioritat d'aquest a tots els nivells, Son Espanyolet va deixar de funcionar definitivament com a velòdrom.[4]


Des d'aleshores va quedar semiabandonat i només se'n varen celebrar alguns partits de futbol en el seu espai central. El juny de 1911 va poder ser la seu d'un festival d'hípica, que finalment es va organitzar en un altre lloc, però que indica que la pista encara subsistia.[5] El 1912 els propietaris de la finca tramitaven la urbanització dels terrenys del velòdrom, de la qual cosa es dedueix que anava a ser esbucat o ja havia desaparegut.[6]


Ha estat la primera de les quatre pistes ciclistes existents a la ciutat. Després va venir el Velòdrom de Tirador (inaugurat en 1903 i tancat en 1973), després el Velòdrom de Son Moix (1987) i finalment el Palma Arena (2007).[7]



Situació


A part que va estar situat al barri palmesà de Son Espanyolet, actualment no hi ha cap indici de la seva ubicació exacta; però s'especula que va poder estar en l'illa situada entre els carrers Joan Crespí, Cabrit i Bassa, Miquel Porcel i Llibertat. El carrer Joan Bauzà Mestre, que acaba el seu recorregut davant aquesta illa, va portar el nom de Carrer del Velòdrom des dels anys 20 fins als anys 80; possiblement va rebre aquest nom en tractar-se del vial que hi donava accés directe a la pista.[8]



Esdeveniments


La pista va acollir els primers campionats regionals que es varen celebrar a les Balears a partir de 1893, en la modalitat de velocitat (l'única existent llavors): 1893, 1894, 1895, 1898 i 1900.[9]



Referències





  1. García Gargallo, 2018, p. 21.


  2. García Gargallo, 2018, p. 22.


  3. García Gargallo, 2018, p. 25.


  4. García Gargallo, 2018, p. 30.


  5. La Región, 3 de juny de 1911


  6. La Región, 23 de març de 1912


  7. García Gargallo, 2018, p. 137.


  8. Gabriel Bibiloni, Els carrers de Palma: toponímia i patrimoni de la ciutat. Palma: GB, 2012


  9. García Gargallo, 2018.




Bibliografia



  • García Gargallo, Manuel. El velòdrom de Tirador. Una història de l'esport a Mallorca. Palma: Illa Edicions, 2018. ISBN 978-84-947890-1-4. 



Popular posts from this blog

Fluorita

Hulsita

Península de Txukotka