Material rodant del metro de Barcelona









Part de la sèrie d'articles sobre el

Metro de Barcelona



Barcelona Metro Logo.svgFGC.svg

Informació general

Història
FGC  · FMB  · GMB
Línies
Estacions
Estacions fantasma
Cotxeres
Trens





El material rodant del metro de Barcelona de Ferrocarril Metropolità de Barcelona està compost per un total de 791 vehicles: un total de 157 trens de cinc carruatges i 3 trens de dos carruatges. Tenen una edat mitjana de 8,7 anys.[1]


Material rodant actual per línies on circulen:















































Línia
Trens

L1 barcelona.svg

S4000  · S6000

L2 barcelona.svgL4 barcelona.svgL9 barcelona.svgL10 barcelona.svg

S9000

L3 barcelona.svg

S2000  · S3000

L4 barcelona.svg

S2100

L3 barcelona.svgL5 barcelona.svg

S5000

L6 barcelona.svgL12 barcelona.svg

UT112  · UT113

L7 barcelona.svg

UT114

L8 barcelona.svg

UT213

L11 barcelona.svg

S500













































Parc de material rodant (FMB)
Parc real cotxes
S500
S2000
S2100
S3000
S4000
S5000
S6000
S9000
Total

Motors
6
24
60
72
96
156
40
180

634

Remolcs
0
6
15
18
24
39
10
45

157

Font: Dades bàsiques 2010.[1]



Contingut






  • 1 Material rodant de FMB


    • 1.1 Sèrie 500


    • 1.2 Sèries 2000 i 2100


    • 1.3 Sèrie 3000


    • 1.4 Sèrie 4000


    • 1.5 Sèrie 5000


    • 1.6 Sèrie 6000


    • 1.7 Sèrie 9000




  • 2 Material rodant de FGC


    • 2.1 Sèrie 112


    • 2.2 Sèrie 113


    • 2.3 Sèrie 114


    • 2.4 Sèrie 213




  • 3 Material rodant antic de FGC


    • 3.1 Sèrie 111


    • 3.2 Sèrie 211




  • 4 Material rodant antic de FMB


    • 4.1 Sèrie 100


    • 4.2 Sèrie 200


    • 4.3 Sèrie 300


    • 4.4 Sèrie 400


    • 4.5 Sèrie 600


    • 4.6 Sèries 1000 i 1100




  • 5 Galeria d'imatges


  • 6 Referències





Material rodant de FMB



Sèrie 500


Adaptació de la sèrie 2100 a les característiques de la línia 11.[2]



Sèries 2000 i 2100


Va néixer en el mateix projecte que la sèrie 3000 i la sèrie 4000. A vegades la 2100 circula per la línia 2 de manera ocasional.



Sèrie 3000


Sèrie utilitzada a la línia 3, es va concebre juntament amb la sèrie 4000 (L1). Aquesta és d'ample estàndard i la de la L1 d'ample ibèric.[2]



Sèrie 4000


Sèrie utilitzada a la línia 1, es va concebre juntament amb la sèrie 3000 (L3). Aquesta és d'ample ibèric i la de la L3 d'ample estàndard.[2]



Sèrie 5000


Sèrie utilitzada a les línies 3 i 5. Anteriorment havien circulat per la línia 2. En el futur, hi hauràn nous trens del mateix model.



Sèrie 6000


Sèrie que s'utilitza a la línia 1. També circula per la línia 4 en direcció a La Pau i Trinitat Nova. En el futur, n'hi haurà nous trens.



Sèrie 9000


Sèrie utilitzada a les L9 i L10 de manera automàtica, a la L2 amb conductor i a la L4.



Material rodant de FGC



Sèrie 112


Unitats de tren de quatre cotxes d'ample de via internacional que van entrar en servei entre 1995 i 2003. Actualment, aquesta sèrie està formada per 22 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Vallès excepte la L7, per problemes de gàlib.[3] A més, FGC ha emprès uns treballs de revisió i renovació de tots els trens de la sèrie 112. Aquests treballs abordaran tant qüestions tècniques com la renovació de la imatge que ofereixen.[4]



Sèrie 113


Unitats de tren de quatre cotxes d'ample de via internacional de 80,5 metres de longitud, que van entrar en servei entre 2013 i 2014, essent la tercera generació de trens des que FGC es fa càrrec de la línia. Actualment, aquesta sèrie està formada per 19 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Vallès excepte la L7, per problemes de gàlib.[5]



Sèrie 114


Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via internacional de 60 metres de longitud, que van entrar en servei entre 2014 i 2015. Actualment, aquesta sèrie està formada per 5 unitats, i donen servei únicament a la L7, degut a que entre les estacions de Gràcia i Av. Tibidabo tenen andanes de 60 metres de llarg i només admeten trens de tres cotxes.[6]



Sèrie 213


Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via mètric que van entrar en servei entre 1999 i 2006. Actualment, aquesta sèrie està formada per 33 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Baix Llobregat. Cal destacar que aquestes unitats tenen unes característiques i un disseny molt semblant al de les unitats sèrie 112, que donen servei al Metro del Vallès.[7]



Material rodant antic de FGC



Sèrie 111


Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via internacional de 61 metres de longitud, que van entrar en servei entre 1983 i 1987, sent apartades del servei el 2014. Originalment, aquesta sèrie estava formada per 20 unitats, i actualment se'n conserva una com a material històric. Han prestat servei a totes les línies del Metro del Vallès.[8]



Sèrie 211


Unitats de tren de dos i tres cotxes d'ample de via mètric que van entrar en servei durant la dècada de 1980, sent apartades del servei el 2009. Originalment, aquesta sèrie estava formada per 7 unitats de tres cotxes i 3 unitats de dos cotxes. Han prestat servei a totes les línies de la línia Llobregat-Anoia.[9]



Material rodant antic de FMB



Sèrie 100



Sèrie 200



Sèrie 300



Sèrie 400



Sèrie 600



Sèries 1000 i 1100


Dues subsèries que es van incorporar a la xarxa del FMB a partir del 1970.[2]


Els últims trens d'aquestes sèries van circular per la línia 4 fins que van ser substituïts per la sèrie 2100 i sèrie 9000.



Galeria d'imatges




Referències





  1. 1,01,1 «Dades bàsiques 2010». Transports Metropolitans de Barcelona, 31-12-2009. [Consulta: 2 octubre 2010].


  2. 2,02,12,22,3 «Què és TMB?: Material mòbil». Transports Metropolitans de Barcelona. [Consulta: 9 octubre 2010].


  3. «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 112». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].


  4. «FGC renova els trens de la sèrie 112 de la línia Barcelona-Vallès». Govern de la Generalitat de Catalunya, 06-03-2018.


  5. «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 113». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].


  6. «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 114». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].


  7. «Trens - Unitats sèrie 213». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].


  8. «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 111». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].


  9. «Trens - Unitats sèrie 211». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].









Popular posts from this blog

Fluorita

Hulsita

Península de Txukotka