Material rodant del metro de Barcelona
Part de la sèrie d'articles sobre el Metro de Barcelona | |
---|---|
Informació general Història | |
El material rodant del metro de Barcelona de Ferrocarril Metropolità de Barcelona està compost per un total de 791 vehicles: un total de 157 trens de cinc carruatges i 3 trens de dos carruatges. Tenen una edat mitjana de 8,7 anys.[1]
Material rodant actual per línies on circulen:
Línia | Trens |
---|---|
S4000 · S6000 | |
S9000 | |
S2000 · S3000 | |
S2100 | |
S5000 | |
UT112 · UT113 | |
UT114 | |
UT213 | |
S500 |
Parc real cotxes | S500 | S2000 | S2100 | S3000 | S4000 | S5000 | S6000 | S9000 | Total | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Motors | 6 | 24 | 60 | 72 | 96 | 156 | 40 | 180 | 634 | |||
Remolcs | 0 | 6 | 15 | 18 | 24 | 39 | 10 | 45 | 157 | |||
Font: Dades bàsiques 2010.[1] |
Contingut
1 Material rodant de FMB
1.1 Sèrie 500
1.2 Sèries 2000 i 2100
1.3 Sèrie 3000
1.4 Sèrie 4000
1.5 Sèrie 5000
1.6 Sèrie 6000
1.7 Sèrie 9000
2 Material rodant de FGC
2.1 Sèrie 112
2.2 Sèrie 113
2.3 Sèrie 114
2.4 Sèrie 213
3 Material rodant antic de FGC
3.1 Sèrie 111
3.2 Sèrie 211
4 Material rodant antic de FMB
4.1 Sèrie 100
4.2 Sèrie 200
4.3 Sèrie 300
4.4 Sèrie 400
4.5 Sèrie 600
4.6 Sèries 1000 i 1100
5 Galeria d'imatges
6 Referències
Material rodant de FMB
Sèrie 500
Adaptació de la sèrie 2100 a les característiques de la línia 11.[2]
Sèries 2000 i 2100
Va néixer en el mateix projecte que la sèrie 3000 i la sèrie 4000. A vegades la 2100 circula per la línia 2 de manera ocasional.
Sèrie 3000
Sèrie utilitzada a la línia 3, es va concebre juntament amb la sèrie 4000 (L1). Aquesta és d'ample estàndard i la de la L1 d'ample ibèric.[2]
Sèrie 4000
Sèrie utilitzada a la línia 1, es va concebre juntament amb la sèrie 3000 (L3). Aquesta és d'ample ibèric i la de la L3 d'ample estàndard.[2]
Sèrie 5000
Sèrie utilitzada a les línies 3 i 5. Anteriorment havien circulat per la línia 2. En el futur, hi hauràn nous trens del mateix model.
Sèrie 6000
Sèrie que s'utilitza a la línia 1. També circula per la línia 4 en direcció a La Pau i Trinitat Nova. En el futur, n'hi haurà nous trens.
Sèrie 9000
Sèrie utilitzada a les L9 i L10 de manera automàtica, a la L2 amb conductor i a la L4.
Material rodant de FGC
Sèrie 112
Unitats de tren de quatre cotxes d'ample de via internacional que van entrar en servei entre 1995 i 2003. Actualment, aquesta sèrie està formada per 22 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Vallès excepte la L7, per problemes de gàlib.[3] A més, FGC ha emprès uns treballs de revisió i renovació de tots els trens de la sèrie 112. Aquests treballs abordaran tant qüestions tècniques com la renovació de la imatge que ofereixen.[4]
Sèrie 113
Unitats de tren de quatre cotxes d'ample de via internacional de 80,5 metres de longitud, que van entrar en servei entre 2013 i 2014, essent la tercera generació de trens des que FGC es fa càrrec de la línia. Actualment, aquesta sèrie està formada per 19 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Vallès excepte la L7, per problemes de gàlib.[5]
Sèrie 114
Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via internacional de 60 metres de longitud, que van entrar en servei entre 2014 i 2015. Actualment, aquesta sèrie està formada per 5 unitats, i donen servei únicament a la L7, degut a que entre les estacions de Gràcia i Av. Tibidabo tenen andanes de 60 metres de llarg i només admeten trens de tres cotxes.[6]
Sèrie 213
Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via mètric que van entrar en servei entre 1999 i 2006. Actualment, aquesta sèrie està formada per 33 unitats, i donen servei a totes les línies del Metro del Baix Llobregat. Cal destacar que aquestes unitats tenen unes característiques i un disseny molt semblant al de les unitats sèrie 112, que donen servei al Metro del Vallès.[7]
Material rodant antic de FGC
Sèrie 111
Unitats de tren de tres cotxes d'ample de via internacional de 61 metres de longitud, que van entrar en servei entre 1983 i 1987, sent apartades del servei el 2014. Originalment, aquesta sèrie estava formada per 20 unitats, i actualment se'n conserva una com a material històric. Han prestat servei a totes les línies del Metro del Vallès.[8]
Sèrie 211
Unitats de tren de dos i tres cotxes d'ample de via mètric que van entrar en servei durant la dècada de 1980, sent apartades del servei el 2009. Originalment, aquesta sèrie estava formada per 7 unitats de tres cotxes i 3 unitats de dos cotxes. Han prestat servei a totes les línies de la línia Llobregat-Anoia.[9]
Material rodant antic de FMB
Sèrie 100
Sèrie 200
Sèrie 300
Sèrie 400
Sèrie 600
Sèries 1000 i 1100
Dues subsèries que es van incorporar a la xarxa del FMB a partir del 1970.[2]
Els últims trens d'aquestes sèries van circular per la línia 4 fins que van ser substituïts per la sèrie 2100 i sèrie 9000.
Galeria d'imatges
Tren sèrie 1000 de CAF
Tren sèrie 1100 de CAF
Tren sèrie 2000 de CAF
Tren sèrie 2100 de CAF
Tren sèrie 3000 de CAF
Tren sèrie 4000 de CAF
Tren sèrie 5000 de CAF
Tren sèrie 500 de CAF
Tren sèrie 111 dels FGC
Tren sèrie 213 dels FGC
Tren sèrie 9000 d'Alstom
Referències
↑ 1,01,1 «Dades bàsiques 2010». Transports Metropolitans de Barcelona, 31-12-2009. [Consulta: 2 octubre 2010].
↑ 2,02,12,22,3 «Què és TMB?: Material mòbil». Transports Metropolitans de Barcelona. [Consulta: 9 octubre 2010].
↑ «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 112». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].
↑ «FGC renova els trens de la sèrie 112 de la línia Barcelona-Vallès». Govern de la Generalitat de Catalunya, 06-03-2018.
↑ «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 113». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].
↑ «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 114». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].
↑ «Trens - Unitats sèrie 213». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].
↑ «Línia Barcelona-Vallès - Trens - Unitats sèrie 111». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].
↑ «Trens - Unitats sèrie 211». trenscat.cat. [Consulta: 28 juliol 2018].