Estació de ferrocarril







Estació del Nord, València




Estació de França, Barcelona




Estació Vall de Núria, Vall de Núria




Estació de França, Barcelona




Antiga estació del ferrocarril, Alginet, 1955


Una estació ferroviària o estació de ferrocarril és una instal·lació de vies i agulles, protegida per senyals, on es poden coordinar processos de circulació i els límits de la qual queden definits pels senyals d'entrada d'ambdós extrems. En general, les estacions compten amb aparells de via. En certs Reglaments de Circulació, es consideren estacions als baixadors, Llocs de Bloqueig, Llocs de Banalització i Bifurcacions, així com els Llocs de Circulació, quan intervinguen en el bloqueig.


Tradicionalment es considera una estació ferroviària o estació de ferrocarril al punt d'accés de viatgers i mercaderies del ferrocarril, eventualment amb les instal·lacions addicionals per a les operacions ferroviàries.




Contingut






  • 1 Accepcions


  • 2 Tipus


  • 3 Vegeu també


  • 4 Enllaços externs


  • 5 Fonts





Accepcions


Una definició bastant encertada d'estació, almenys per a les línies de via única -que han estat la immensa majoria a Espanya fins passada la dècada de 1950- la trobem en el Reglament del Ferrocarril de Sóller de 1912, i diu que estació és tot "Lloc en el qual hi ha almenys dues vies i un aparell telegràfic".


Estació col·lateral o immediata: es diu de cadascuna de les quals es troben obertes per a coordinar processos de circulació contiguament a una certa estació.



Tipus


Principalment es distingeixen els tipus d'estacions següents:



  • Estacions de viatgers

    • Estació terminal

    • Estació intermèdia

    • Estació de passada

    • Desocupada

    • Baixador



  • Estacions per al transport de mercaderies:

    • Estacions de mercaderies

    • Estacions per a l'ordenació dels trens de mercaderies composts dels vagons aïllats, les estacions de classificació.




Aquestes funcions de les estacions ferroviàries poden ser unificades en solament una estació combinada de viatgers i mercaderies. La majoria de les estacions ferroviàries és del tipus de passada. Addicionalment existeixen estacions de tipus terminal o de combinació.


Fins fa pocs anys, l'edificació ferroviària en les estacions consistia generalment en un conglomerat d'edificis amb diferents funcions purament ferroviàries. Des de l'edifici de viatgers, on es trobaven les finestretes, despatxos, sales d'espera i que, a vegades, eren l'habitatge del cap d'estació, fins a magatzems, dipòsits, molls i altres construccions.


En l'actualitat, les edificacions de les estacions ferroviàries estan canviant substancialment, tendint a convertir-se en grans centres, on la funció ferroviària és només una mínima part. Grans superfícies comercials i d'oci complementen l'oferta ferroviària, seguint els models dels aeroports.


Açò comporta que l'arquitectura de les estacions, en gran part del segle XX, estiga canviant radicalment a edificacions més modernes i funcionals.



Vegeu també



  • Metro

  • Baixador

  • Andana



Enllaços externs















  • Estacions de trens de totes les capitals d'Europa (castellà)


  • Estacions ferroviàries del món (italià)



Fonts



  • Aquesta entrada incorpora gran part de l'artícle "Estació" de Ferropedia, l'enciclopèdia col·laborativa del ferrocarril on hi ha informació addicional. (castellà)

Nuvola apps kontact.pngBo









Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita