Alexander Calder




























































































Infotaula de personaAlexander Calder

Portrait of Alexander Calder 1947 July 10.jpg
Alexander Calder, fotografiat per Carl Van Vechten, 1947

Biografia
Naixement
Alexander Calder
22 d'agost de 1898
Filadèlfia
Mort
11 de novembre de 1976(1976-11-11) (als 78 anys)
Nova York
Causa de mort
Malaltia cardiovascular
Nacionalitat
USA
Educació
Art Students League of New York
Académie de la Grande Chaumière
Stevens Institute of Technology Tradueix
Activitat
Camp de treball
Escultura
Ocupació
Escultor, pintor i fotògraf
Art
Escultura, pintura, dibuix
Gènere artístic
Art abstracte
Moviment
Art cinètic
Influències
Joan Miró i Ferrà, Piet Mondrian i Jean Arp
Representat per
Galeria de la pau i Artists Rights Society

Participà en


documenta 2

documenta 3
Obra
Obres destacables
Araignée rouge Tradueix
Flamingo
Horitzontal
Família
Pare
Alexander Stirling Calder
Premis


Obres destacables


Fundació Miró -Alexander Calder- 4 wings- 1972 -2.JPG
4 ales, obra d'Alexander Calder exposada a l'entrada de la Fundació Joan Miró de Barcelona



Signatura





Lloc web
www.calder.org
Modifica les dades a Wikidata

Alexander Calder (Filadèlfia, 22 d'agost de 1898 - Nova York, 11 de novembre de 1976) va ser un escultor, pintor i dibuixant estatunidenc.[1] És especialment conegut per ser el creador dels mobiles, un tipus d'escultures cinètiques que es mouen gràcies a l'acció d'un motor o per l'acció dels corrents d'aire. Per contra, les escultures estàtiques de Calder es coneixen com stabiles.




Contingut






  • 1 Infantesa i joventut


  • 2 Vida artística


  • 3 Vegeu també


  • 4 Referències


  • 5 Bibliografia


  • 6 Enllaços externs





Infantesa i joventut


Alexander Calder va néixer el 22 d'agost de 1898 a Filadèlfia. Era fill de l'escultor Alexander Stirling Calder, conegut per les seves instal·lacions a l'espai públic, bona part d'elles localitzades precisament a Filadèlfia. El seu avi, el també escultor Alexander Milne Calder, va nàixer a Escòcia, però va emigrar als Estats Units l'any 1868, i és especialment conegut per l'estàtua colossal de William Penn que corona la torre de l'ajuntament de Filadèlfia. La seva mare era una retratista professional, que havia estudiat a l'Académie Julian, a la Sorbona i a l'acadèmia de belles arts de Pennsilvània, on va conèixer Alexander Stirling Calder.[2]


Després d'una estada a Arizona,[3] la família Calder es va establir a Pasadena, Califòrnia, i el soterrani amb finestres de la nova casa familiar va esdevenir el primer estudi de Calder, que llavors ja havia fet la seva primera escultura —en forma d'elefant—[4] i ja havia rebut el seu primer joc d'eines d'escultura. En aquells temps, Calder elaborava joies per les nines de les seves germanes tot servint-se de cable de coure que trobava pel carrer, i l'any 1907 va presenciar una cursa de carros tirats per cavalls. Aquest esdeveniment va marcar el seu imaginari, i està directament relacionat amb la seva producció artística de filferro relacionada amb l'espectacle del circ.[5]


La tardor de 1909, la seva família es va tornar a traslladar a Filadèlfia, i després es va establir a Croton-on-Hudson, Nova York.[6] Fou allà, durant els seus anys d'institut, que Calder va travar amistat amb el pintor Everett Shinn, amb qui va construir un sistema de trens mecànics que s'accionaven mitjançant la força de la gravetat.[7] Temps després, però, la família es va traslladar a Spuyten Duyvil, al Bronx, per tal d'estar més a prop de l'estudi que Stirling Calder tenia llogat. L'any 1912, Stirling Calder fou nomenat cap del departament d'escultura de l'exposició internacional del Panamà i el Pacífic celebrada a San Francisco l'any 1915.[8]



Vida artística


El 1926 va fer a París un conjunt de figuretes de fusta i filferro articulades (El circ), que el portaren a fer escultures de filferro. Més tard s'encaminà cap a l'art abstracte, dins el qual pintà alguns quadres (Composició, 1930), i féu escultures entre les quals els 30 mòbils presentats a la Galeria Vignon de París el 1932.


Amb els mòbils són íntimament relacionats dos altres tipus escultòrics del mateix Calder: els standing mobiles (Pètals vermells, 1942; La Muntanya, 1957; Espiral, 1958; Palau de la UNESCO, París) i els stabiles, que presenten una llarga evolució des de les primeres escultures abstractes (Balena, 1937; Spiny, 1942; Teranyina del matí, 1945) fins a les formes monumentals, on el moviment i els espais buits són fonamentals (El falcó, 1963; El baró, 1965; Cinc ales, 1967). A més, ha fet il·lustracions, decoracions, joies, aiguades i fonts.



Vegeu també




  • Font de mercuri (1937)


  • Corcovado (1951)


  • Stabile-mobile (1965)


  • Eagle (1971)


  • 4 ales (1972)


  • Muntanyes i núvols (1986)



Referències





  1. «Alexander Calder». L'Enciclopèdia.cat. Barcelona: Grup Enciclopèdia Catalana.


  2. Hayes, Margaret Calder. Three Alexander Calders: A Family Memoir. Middlebury, VT: Paul S. Eriksson, 1977.


  3. «Calder Foundation». Calder.org. [Consulta: 21 juliol 2011].


  4. Davidson, 1966, p. 13.


  5. Davidson, 1966, p. 21-22.


  6. Davidson, 1966, p. 28-29.


  7. Davidson, 1966, p. 31.


  8. «Panama Pacific International Exposition». calder.org.




Bibliografia



  • Davidson, Jean. Calder: an autobiography with pictures. Nova York: Pantheon Books, 1966. ISBN 978-0-394-42142-1. 


Enllaços externs





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Alexander Calder Modifica l'enllaç a Wikidata

  • Fundació Calder









Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita