Concerts de Brandenburg












































Infotaula de composicióConcerts de Brandenburg
Forma musical
cicle musical
Compositor
Johann Sebastian Bach
Moviment musical
música barroca
Actes
6
Catalogació
BWV 1046–1051
Dedicatòria
Margravi Christian Ludwig de Brandenburg-Schwedt
Format per
Concert de Brandenburg núm. 1, Concert de Brandenburg núm. 2, Concert de Brandenburg núm. 3, Concert de Brandenburg núm. 4, Concert de Brandenburg núm. 5 i Concert de Brandenburg núm. 6
Més informació
Allmusic
mc0002595578
Modifica les dades a Wikidata

Els Concerts de Brandenburg són sis concerts compostos per Johann Sebastian Bach el 1721 una obra cabdal de la música instrumental de tots els temps.





Autògraf del 1r moviment del Concert de Brandenburg núm. 3




Contingut






  • 1 Història i dedicatòria


  • 2 Concerts


    • 2.1 Concert núm. 1 en fa major, BWV 1046


    • 2.2 Concert núm. 2 en fa major, BWV 1047


    • 2.3 Concert núm. 3 en sol major, BWV 1048


    • 2.4 Concert núm. 4 en sol major, BWV 1049


    • 2.5 Concert núm. 5 en re major, BWV 1050


    • 2.6 Concert núm. 6 en si bemoll major, BWV 1051




  • 3 Referències


  • 4 Enllaços externs





Història i dedicatòria


El 24 de març (o potser de maig, el mes no es llegeix amb claredat) de 1721, Bach envia al marcgravi Ludwig de Brandenburg una carta dedicatòria[1] acompanyada de "Six Concerts avec plusieurs instruments".


Els Concerts de Brandenburg estan dedicats per Bach a Sa Altesa Reial, del seu Humil i obedient servidor. Es desconeix quan va ser que el marcgravi va encarregar a Bach aquests concerts. Per la carta que acompanya les partitures es dedueix que, un temps abans (potser al balneari de Karlsbaad), Bach havia actuat davant el marcgravi i aquest li havia demanat una mostra per escrit d'aquella magnífica música.


Sovint constitueix un misteri la forma en què algunes composicions adquireixen els seus renoms. Ningú sap amb certesa, per exemple, d'on provenen els noms de la Simfonia Júpiter de Mozart o el Concert Emperador de Beethoven. Diverses obres porten el nom de persones. El Kreutzer de la Sonata Kreutzer per a violí de Beethoven era un violinista, en tant que el Waldstein de la Sonata Waldstein per a piano era un noble. Les Variacions Goldberg de Bach foren encarregades pel comte von Kayserling per ajudar-lo a sanar el seu insomni, però la peça no es coneix com Variacions Kayserling. Goldberg era el sofert clavecinista que interpretava aquestes variacions, nit rere nit, per fer dormir el comte. Els concerts Brandenburgesos també han estat designats amb el nom d'una persona: Christian Ludwig, marcgravi de Brandenburg. Resulta irònic que la història hagi batejat aquesta música amb el nom de Brandenburgesos, ja que a en Christian Ludwig no l'interessava. Malgrat això, si encara es recorda el tal marcgravi només és per aquests concerts.


Varen ser escrits mentre Bach restava empleat en la cort del príncep Leopold d'Anhalt-Cöthen (de 1717 a 1723). Algun dels concerts, com el sisè o el cinquè (concert BWV 1050a) segurament van ser escrits abans de l'encàrrec del marcgravi. Com que el príncep pertanyia a l'Església Calvinista Reformada, en la qual la música tenia molt poc paper, a Bach no se li demanava que compongués per l'església. La seva producció duran aquests anys consistí principalment en obres instrumentals.


El 1718, mentre romania a Berlín per encarregar un nou clavecí, el compositor conegué el marcgravi de Brandenburg. Christian Ludwig cultivava les seves relacions amb molts músics, i col·leccionava partitures, especialment de concerts. Sentí tocar en Bach i, més tard, mencionà en to casual que estava interessat en una sèrie de concerts.


Ben aviat el tal marcgravi s'oblidà de la seva petició i sens dubte se sorprengué quan, dos anys més tard, rebé una partitura bellament autografiada de Sis concerts per a diversos instruments. Probablement, Bach s'havia pres tant de temps per escriure aquesta música perquè sentia molt poc entusiasme per compondre per la petita orquestra de la cort de Brandenburg.


Bach es considerava com un humil servidor; l'era de l'artista com a geni independent encara no havia arribat. D'aquesta forma, la dedicatòria de Bach a Ludwig –traduïda per una mà desconeguda al francès cortesà- és d'una humilitat de la qual només en podia gaudir el gran Bach.
És força irònic que un dels grans compositor mundials es prostrés d'aquesta forma al dedicar algunes de les peces més importants de la música d'aquest món, a algú què ni tan sols hauria de molestar-se a fer-la interpretar. A Christian Ludwig els concerts no li semblaren prou bons com per incloure'ls en el catàleg de la biblioteca, que, de fet, comprenia quasi dos-cents concerts d'altres compositors.


La instrumentació és diferent en cada concert, però en tots els casos el conjunt era massa gran pels músics de Brandenburg. Malgrat això, cada peça s'adequava perfectament als recursos disponibles a Cöthen, i aquest fet suggereix que tal vegada els concerts foren escrits per ser utilitzats en la cort de Leopold i que poc després fossin dedicats a Christian Ludwig.


Els concerts Brandenburgesos són típics de l'època, perquè usen una diversitat de combinacions instrumentals dintre del format del Concerto grosso. Això no obstant, alguns aspectes dels concerts són francament experimentals: el tractament virtuós de la trompeta (Concert nº. 2), del violí (Concert nº. 4), i del clavecí (Concert nº. 5); la supressió del contrast entre un petit grup de solistes i un major cós de cordes acompanyant (Concert nº. 3 i primer moviment del Concert nº. 1; fer que els solistes i el continu executaran un moviment entremig sense orquestra (Concerts ns. 2, i 6). Els concerts Brandenburgesos constitueixen al mateix temps un resum de la tradició del concerto grosso barroc i un presagi del concert instrumental de la imminent era clàssica.


Resulta curiós el fet que les partitures, en morir el marcgravi el 1734, estaven intactes, com si mai no haguessin estat utilitzades. En aquell moment van ser valorades en una quantitat ridícula de diners.



Concerts


Els sis concerts estan concebuts pensant sobretot en la varietat. No n'hi ha dos d'iguals i hi són utilitzades tota mena de combinacions instrumentals, algunes d'elles altament atrevides.



Concert núm. 1 en fa major, BWV 1046


  • Estructura


  1. (Allegro)

  2. Adagio

  3. Allegro

  4. Menuetto-Trio-Polonaise-Menuetto-Trio


  • Instrumentació: À 2 Corni di Caccia, 3 Hautbois è Bassono, Violino piccolo concertato, 2 Violini, una Viola e Violoncello, con Basso continuo.


Concert núm. 2 en fa major, BWV 1047


  • Estructura


  1. (Allegro)

  2. Andante

  3. Allegro


  • Instrumentació: À 1 Tromba, 1 Fiauto, 1 Hautbois, 1 Violino concertati, è 2 violini, 1 Viola è Violona in Ripieno col Violoncello è Basso per il Cembalo.


Concert núm. 3 en sol major, BWV 1048


  • Estructura


  1. (Allegro)

  2. Andante

  3. Allegro


  • Instrumentació: À 3 Violini, 3 Viole è 3 Violoncelli col Basso per il Cembalo.


Concert núm. 4 en sol major, BWV 1049


  • Estructura


  1. (Allegro) (Audició)(Audició) (?·pàg.)

  2. Andante

  3. Presto


  • Instrumentació: À Violino Principale, 2 Flauti d'Echo, 2 Violini, 1 Viola è Violone in Ripieno, Violoncello e Continuo.


Concert núm. 5 en re major, BWV 1050


  • Estructura


  1. (Allegro)

  2. Affettuoso

  3. Allegro


  • Instrumentació: À une Traversiere, une violino principale, une violino è una Viola in Ripieno, Violoncello, Violone è Cembalo Concertato.


Concert núm. 6 en si bemoll major, BWV 1051


  • Estructura


  1. (Allegro)

  2. Adagio, ma non tanto

  3. Allegro


  • Instrumentació: À 2 Viole, 2 Viole da Gamba, Violoncello, Violone e Cembalo.


Referències


Aquest article ha estat extret majoritàriament de
CataBach.com, la web en català sobre Bach | Invitación a la Música de Jonathan Kramer "Editorial Vergara".




  1. Web on apareix la dedicatòria (en francès)



Enllaços externs





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Concerts de Brandenburg Modifica l'enllaç a Wikidata


  • Assaig sobre els concerts de Brandenburg (en anglès)

  • Introducció als concerts de Brandenburg (en anglès)

  • Partitures dels concerts de Brandenburg al Center for Computer Assisted Research in the Humanities


  • Concerts de Brandenburg: Partitura lliure a l'IMSLP.

  • Llista d'enregistraments i informació a jsbach.org












Popular posts from this blog

Fluorita

Hulsita

Península de Txukotka