Tramvia Blau















































































Tramvia Blau

Old tram at Barcelona pic04.JPG

Pl. John F. Kennedy -
Pl. del dr. Andreu
Municipi(s)
Sarrià - Sant Gervasi (Barcelona)
Tipus servei
tramvia turístic
Inauguració
1901
Estat
tancat (per remodelació)
Longitud
1.276 m
Estacions
2
Operador
TMB
Dades tècniques
Vehicles
6 (núm. 2, 5, 6, 8, 10 i 129)
Capacitat vehicles
48 persones: 32 assegudes i 16 dempeus
Capacitat transport
192 persones per hora amb 2 tramvies en servei
Desnivell
93 m
Velocitat
14 km/h
Ample ferroviari
1435 mm
Diàmetre cable
38 mm
Cotxeres i tallers
entre Bosch i Alsina i
Josep Mª Florensa

Enllaç amb:
Metro de Barcelona
L7 barcelona.svg
Funicular
Fvallvidrera.svg F.Tibidabo
Modifica les dades a Wikidata






Mapa Tramvia Blau

Llegenda





















































































Fvallvidrera.svgFunicular del Tibidabo



















Plaça del Doctor Andreu





























Carrer número 15











Font del Racó

Adrià Margarit











Lluís Muntadas

Bosch i Alsina











Josep Garí















Cotxeres















Josep M. Florensa











Román Macaya





























FGC.svgL7 barcelona.svgAv. Tibidabo

















Plaça John F. Kennedy Tramvia Blau.svg














El Tramvia Blau és un tramvia que recorre tota l'avinguda del Tibidabo, a Barcelona, i que uneix el final de la línia L7 dels Ferrocarrils de la Generalitat (Estació d'Avinguda Tibidabo, a la plaça John F. Kennedy) amb l'estació inferior del funicular que puja al Tibidabo.


És l'única línia de tramvia de primera generació que va sobreviure a Barcelona i a tot Catalunya.




Contingut






  • 1 Història


  • 2 Infraestructura


  • 3 Tramvies


  • 4 Vegeu també


  • 5 Referències


  • 6 Enllaços externs





Història


Va ser inaugurat el 29 d'octubre de 1901 a la vegada que el funicular i operat per Sociedad Anónima Tibidabo, impulsats tots dos pel doctor Andreu, que havia promogut el parc d'atraccions del Tibidabo i la urbanització de l'avinguda.[1]


El 18 d'abril de 1905 es va allargar la línia fins a Vallvidrera amb una prolongació de 4 km, esdevint el primer transport ferroviari que arribava al municipi. Just un any després, s'inaugurà el funicular de Vallvidrera, la línia de tramvia fins a Vallvidrera registrà una davallada important de passatgers. La crisi econòmica dels anys 30 va suposar la clausura de la prolongació: el 1937 el tramvia blau tornà a tenir com a terminal la plaça del Doctor Andreu.[1]


El 1954 es va inaugurar la línia de Balmes, un nou ramal de la línia a Sarrià o línia Barcelona-Vallès, amb estació final Av Tibidabo situada a la Plaça Kennedy suposant una nova connexió amb el centre de la ciutat.


El 8 de gener de 1965, la línia 23 de tramvia, que circulava pel Passeig de Sant Gervasi, deixà d'operar i fou substituïda per autobusos provocant que el Tramvia Blau quedés aïllat, a la Plaça Kennedy, de la resta de la xarxa de tramvia de Barcelona. Anteriorment, el 15 de gener de 1961, la línia 22, que també circulava pel mateix punt, havia sigut reemplaçada per autobusos.


El 1971 Tramvies de Barcelona tanca tota la xarxa de tramvia a Barcelona i les línies les substitueix per autobusos amb la mateixa numeració. Com que el Tramvia Blau pertanyia a mans privades va ser l'única línia que es va salvar del tancament. El 1979 l'Ajuntament de Barcelona passa a ser el propietari gràcies a la cessió de la línia per garantir la seva viabilitat potenciant el caràcter turístic de la línia. S'inicia el 1984 una important renovació de vies i catenària, uns treballs que duraren 14 mesos.


Es recupera el tramvia a la ciutat el 2004 amb 2 xarxes: el Trambaix i el Trambesòs, el Tramvia Blau deixa de ser l'única línia de tramvia en servei a Barcelona


El 2012 es deixaren fora de servei les parades intermèdies, convertint l'estació inicial i final com les úniques de la línia.


Després de 32 anys d'ús s'inicià un canvi integral de vies i catenària. El 28 de gener de 2018 fou l'últim dia de circulació amb unes obres que poden durar més de 2 anys.




El Tramvia Blau ascendint per Av.Tibidabo.



Infraestructura


La llargària de la línia és de 1.276 metres amb un desnivell de 93 metres i un gradient d'ascensió del 8%. Es tracta de doble via situada al centre de la calçada i compartint espai amb la resta de vehicles, característica comuna dels tramvies de primera generació. A excepció de les estacions inicial i final, de via única, on la via es sitúa al lateral.
En el punt intermedi del recorregut es situa l'accés a cotxeres.




Canvi de via única al lateral a doble via al centre del carrer l'estació inicial de Plaça Kennedy.



Tramvies


Per la inauguració de la línia, el 29 d'octubre de 1901, van ser encarregats els cotxes 1,2,3 i 4 de la mateixa sèrie. Només el cotxe número 2 continua avui en servei, tot i que de forma esporàdica. Amb la prolongació van ser encarregats 6 nous vehicles, numerats del 5 al 10, de més capacitat i potencia per fer front al traçat interurbà fins a Vallvidrera.




Tramvies número 2, 7 (abans de la reforma) i 129 situats a les cotxeres





























Número

Imatge

Any
2

1901
5,6,7

Old tram at Barcelona pic03.JPG
1904
8,10

Tramvia Blau.JPG
1904
129

Old tram at Barcelona pic09.JPG
1906


Vegeu també



  • Tram de Barcelona

  • Xarxa ferroviària de Catalunya



Referències





  1. 1,01,1 FAVÀ. M. Petits paisatges de Barcelona. Ajuntament de Barcelona. Barcelona 2003




Enllaços externs





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Tramvia Blau Modifica l'enllaç a Wikidata


  • TMB Tramvia blau

  • Trenscat.com - Tramvia blau


  • Història del Tramvia blau (castellà)


Coord.: 41° 24′ 51.2″ N, 2° 8′ 2.4″ E / 41.414222°N,2.134000°E / 41.414222; 2.134000









Popular posts from this blog

Fluorita

Hulsita

Península de Txukotka