Diorama








Per a altres significats, vegeu «Diorama (desambiguació)».




Un diorama alemany amb figures mòbils de follets.


Un diorama és un conjunt de materials o elements en tres dimensions, que conformen una escena de la vida real. Se situen davant d'un fons corbat, pintat de manera tal que simuli un entorn realista i amb els efectes d'il·luminació es completa l'escena.[1] De totes maneres aquest terme ha anat canviant al llarg de la història i entenem per diorama tant els més petits, construïts en caixes de sabates, com els grans diorames que podem veure en els museus d’història natural.


S'hi poden representar animals, plantes, batalles, paisatges, etc. El diorama és un model tridimensional de paisatge que mostra esdeveniments històrics, naturalesa, ciutats, etc. amb finalitats educatives o d'entreteniment. En un principi el diorama intentava representar el moviment absent en els panorames. El terme va ser encunyat per Louis Daguerre el 1822, el mateix any que presentava a París dues obres: La vallée de Sarnen, feta per ell, i La Chapelle de la Trinité dans l'Église de Canterbury, de Charles-Marie Bouton.




Contingut






  • 1 Història dels diorames


    • 1.1 Impacte i èxit del primer moment


    • 1.2 Crisi del diorama


    • 1.3 Diorames de doble efecte


    • 1.4 Final del Diorama




  • 2 Parts del diorama i construcció


    • 2.1 El fons


    • 2.2 L’escena


    • 2.3 Les figures


    • 2.4 Finalitats didàctiques




  • 3 Tipologia


  • 4 Diorames de l'actualitat


  • 5 Referències


  • 6 Enllaços externs





Història dels diorames


Els primers diorames eren grans murals amb dimensions d’uns 22x14 m de llarg, feien servir pintures opaques o translúcides sobre tela transparent per donar l’efecte de diferents fons i dimensions. L’espectador entrava en una sala fosca, s'asseia davant d'una mena de prosceni, d'uns 7 metres d'amplada per 6 metres d'alçada, i quedava situat de tal manera que només veia la meitat del mural. Després de l'espectacle, que solia durar uns 15 minuts, la sala canviava de posició girant sobre si mateixa per situar l'espectador davant de l'altra meitat del mural per a la següent animació. La gent veia il·luminat el diorama des de davant o darrera, s'utilitzaven diferents intensitats i efectes de llums i colors que imitaven la sortida del sol, la llum de la lluna, el moviment dels núvols o el rastre d’un llampec, per tal de donar en tot moment una sensació realista i de dinamisme. Els espectadors es trobaven amb una posta de sol rogent, la boira dissipada, seguidament unes ombres que es movien davant els ulls de l'espectador per després transformar-se en una nit estrellada amb negres i blaus.



Impacte i èxit del primer moment


El fet que les pintures es moguessin era tota una novetat,[2]un efecte mai vist fins aleshores i va causar un gran impacte a la primera meitat del segle XIX; per aquesta raó el diorama va triomfar de seguida a París, i ben aviat a tot Europa. Aquest dinamisme i canvis sorprenents era el que feia els diorames interessants, però no tots els que van anar sorgint imitant els de Daguerre aconseguien el mateix efecte. Així, es deia d'un dels primers diorames de Bouton -La Chapelle de la Trinité dans l'Église de Canterbury- que els efectes de la llum eren estàtics, mentre que els de Daguerre eren variables i donaven aquesta sensació de moviment.


Encara que moltes de les pintures imitaven localitzacions i paisatges reals, la versemblança no era el principal objectiu. El que es buscava era que les escenes cobressin vida i fessin la sensació de realitat, en el sentit que semblés que l'espectador estava realment en el lloc que veia. 


El 1823, un any després del gran debut del diorama original de Daguerre a París, es va construir un segon edifici per a l'exhibició de diorames: el Regent's Park de Londres, que va adquirir els drets per comprar els murals de Daguerre. Un cop més l'espectacle va causar una gran impressió a Anglaterra i molts artistes, com Clarkson Stanfiels i David Roberts, van aportar la seva visió amb la innovació de diorames en moviment i la introducció progressiva de sons i efectes especials en els espectacles.


Els primers anys Daguerre va tenir molt èxit entre el públic i es creu que això el va ajudar molt econòmicament. De totes maneres la seva popularitat va baixar l’abril de 1830; es va separar de Bouton, que va marxar a Londres, mentre Daguerre continuava a París. En aquell any es van vendre 17 dels 21 diorames que s'havien exposat a París entre 1822 i 1830 al propietari del London Diorama. Al principi, l’acord era vendre’n 12 per 15.000 francs, però la crisi del sector va fer que hagués de rebaixar el preu a la meitat.



Crisi del diorama


El març del 1832 Daguerre es va declarar en fallida. Els motius d’aquest declivi no són clares, però es creu que va ser degut als efectes d’una epidèmia de còlera a París, que van fer molt difícil als empresaris mantenir l'interès en aquest espectacle; no se'n recuperarien fins tres anys més tard, al 1835.


Amb la depressió econòmica calia buscar noves atraccions. Daguerre va anar incorporant innovacions en els seus diorames, però no sempre amb èxit. Primer va intentar introduir efectes especials, com ara portes que semblava que s’obrien o es tancaven, però no n'hi havia prou per revifar l'interès del públic. Els espectadors comentaven que "aquelles representacions eren una decepció, ja que no aportaven res de nou a la vista de l'espectador".[3] Un altre intent fallit va ser la Vue du Mont Blanc, prise de la Vallée de Chamouny, en què es representava un xalet suís i tot d'elements associats: arbres reals, una cabra de veritat que menjava, i tot acompanyat d'un cor de música tradicional suïssa. Aquests elements introduïts per fer l'espectacle més real no van ser del gust del públic, ja que es perdia la frontera entre la realitat i la ficció; per això Daguerre va renunciar a la utilització d'objectes reals i a partir d'aleshores va sorgir la idea d'un nou diorama: el diorama de doble efecte.



Diorames de doble efecte


Aquest altre tipus de diorames eren més complexos que els anteriors i es diu que calien entre deu i onze mesos de treball continu per acabar-los. Daguerre i el pintor Sèbron els van començar a produir a partir de 1834.


En aquest nou tipus de representació, es pintava una imatge al davant, i al darrere es col·locava una variant de la mateixa pintura però imitant una escena nocturna. El resultat era una presentació de diverses imatges en una única superfície en què es veia l'alba, un migdia lluminós, el vespre, i fins i tot la mitjanit, tot això utilitzant diferents variacions de llum. El diorama de més èxit en aquesta època va ser la representació d'una escena nocturna, Une Messe de minuit a Saint-Etienne-du-Mont, de 1834, que va ser exhibit tres anys seguits. En iniciar-se la projecció, l’església es veia a la llum del dia, la claror anava baixant d'intensitat fins a arribar a la nit, moment en què les espelmes s’encenien i il·luminaven tota l'escena: els bancs i la gent que resava amb l'acompanyanyament del so d'un orgue.



Final del Diorama


Les projeccions dels seus diorames van acabar quan es van veure destruïts per un incendi el 1839. La seva restauració era inútil perquè no aportava cap mena de progrés ni innovació en el sistema. Per aquesta raó el Panorama va experimentar un nou boom entre el 1880 i 1900. Aquest es centrava en la reminiscència de temps històrics gloriosos, cosa més important que la creació artística i la il·lusió. En aquest mateix incendi va poder salvar el seu altre invent, el daguerrotip, i partir d'aleshores es va centrar més en aquest, que va desenvolupar juntament amb Niepce.



Parts del diorama i construcció


Per la similitud que presenten amb un escenari teatral, però de dimensions més reduïdes, les diiverses parts del diorama tenen el mateix nom que en un teatre.




Plànol del diorama de Daguerre de Paris



El fons


És el dibuix que limita el camp d’acció de l’escena que es representa. Pot estar format per diversos plans que donen idea de profunditat o bé dibuixat en perspectiva, amb la qual cosa s’obté el mateix efecte. Els laterals o bastidors són petits dibuixos que han de cobrir diferents espais en l’escena, i poden ser vegetació, roques, edificis, mobles, etc. Aquests elements ajuden a donar profunditat al diorama, que és un dels seus principals atractius.



L’escena


Constitueix l’acció o motiu principal del diorama i pot estar constituïda per diferents figures. Les principals conformen l’eix de l’assumpte i poden ser una o diverses. Les secundàries són les que generalment completen l’escena; animals, persones, objectes, mobles i altres. Els diorames poden ser estàtics o dinàmics. En els primers les figures són fixes, mentre que en els segons es pot aconseguir que tinguin cert moviment obtingut per mitjà de fils. També es poden acompanyar d’efectes de llum, fum, so i altres mitjans que facin més real la representació del que s’hi mostra.



Les figures


Les figures poden ser dibuixades expressament per al diorama o retallades de làmines adequades. Generalment les figures es dibuixen o enganxen sobre el cartró o cartolina, que després es talla,i a les quals se'ls adhereix un “peu” a la part posterior que les sostingui.



Finalitats didàctiques


Els diorames són excel·lents mitjans d’ensenyament, sobretot perquè poden ser elaborats pels mateixos alumnes en els graus superiors de l'educació primària i en la secundària bàsica, amb escenes que representin moments històrics, processos biològics, mapes geogràfics i altres continguts didàctics. És una forma amena de construir el coneixement i són relativament fàcils d’elaborar.


Les modernes tècniques de tractament computeritzat de la imatge digital permeten avui en dia a la televisió presentar les imatges com si fossin diorames; així, és molt comú veure anuncis de programes, publicitat política, comercial, cartells, etc. presentats d’aquesta forma, ja que ofereixen resultats molt efectistes.



Tipologia


Els diorames es poden classificar en tres grups:



  • Els diorames oberts, que se separen per poder ser observats des de diversos punts de vista.

  • Els diorames de caixa, que es construeixen dins d'una caixa, les mides de la qual poden variar; generalment presenten superfícies laterals on es pinta un fons que serveix d'escenari de les figures.

  • Els diorames de llibre, que es munten de forma plana, com si fossin les pàgines d'un llibre; un cop obert, mostra les figures que sobresurten del fons i es projecten cap enfora.



Diorames de l'actualitat


Actualment es continuen realitzant diorames, alguns dels quals es presenten a concursos[4] i exposicions.[5] La modalitat més popular a casa nostra està relacionada amb la tradició pessebrista. El pessebre en forma de diorama sol anar muntat en una caixa amb una obertura frontal -la boca-, des d'on el contempla l'espectador. Són representacions corpòries d'una escena bíblica relacionada amb el cicle de Nadal i solen jugar amb la superposició de plans, la combinació de llums i ombres o les figures de diferents dimensions per donar sensació de profunditat, volum i relleu.[6] Diverses associacions i entitats pessebristes n'organitzen exposicions entorn de les festes de Nadal.[7]



Referències





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Diorama Modifica l'enllaç a Wikidata




  1. Diccionario de Arte I (en castellà). Barcelona: Biblioteca de Consulta Larousse. Spes Editorial SL (RBA), 2003, p.168. ISBN 84-8332-390-7 [Consulta: 29 novembre 2014]. 


  2. Verwiebe, Birgit. Lichtspiele: Vom Mondscheintransparent zum Diorama (en alemany), 1997. 


  3. Huhtamo, Erkki. Illusions in Motion: Media Archaeology of the Moving Panorama and Related Spectacles. 


  4. administrador. «Concurs de diorames» (en ca). [Consulta: 13 desembre 2017].


  5. «Exposició de diorames de pessebres al Monestir de Pedralbes» (en ca). [Consulta: 13 desembre 2017].


  6. «El pessebre en diorama, un invent barceloní». Ajuntament de Barcelona (barcelona.cat), 20-12-2018. [Consulta: gener 2019].


  7. Huguet, RM. «Diorames». [Consulta: 13 desembre 2017].




Enllaços externs



  • Exposició de diorames de l’Escola-Taller de Pessebres de Barcelona

  • Exposició de Vilanova 2016

  • Els diorames de Maó, sobre els 25 anys de la Reserva de la Biosfera









Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita