Francis Poulenc


































































Infotaula de personaFrancis Poulenc

Francis Poulenc and Wanda Landowska (cropped).jpg
Biografia
Naixement
7 gener 1899
París
Mort
30 gener 1963 (64 anys)
París
Causa de mort
Infart miocardíac
Lloc d'enterrament
cementiri del Père-Lachaise
Religió
Catolicisme
Educació
Liceu Condorcet
Activitat
Ocupació
Compositor, pianista, coreògraf, músic i llibretista
Gènere artístic
Òpera, música clàssica i música religiosa
Moviment
Modernisme musical i música clàssica
Professors
Charles Koechlin
Instrument
Piano
Obra
Obres destacables
Oboe Sonata Tradueix
Sonata for Horn, Trumpet, and Trombone Tradueix
Sonata per a flauta (1957)
Premis






Spotify: 4IAWVxo2fpTBPn6k7GZ3eYIMDB: nm0693590iTunes: 221524Last.fm: Francis+PoulencMusicbrainz: 5e1ef22b-310a-46ad-885b-4897b8c9c85aSongkick: 510854
Modifica les dades a Wikidata



Placa commemorativa en honor a Francis Poulenc situada a la ciutat de París.


Francis Poulenc (París, 7 de gener de 1899 - 30 de gener de 1963) fou un compositor francès. Va ser un dels membres del Grup dels Sis, amb Darius Milhaud, Georges Auric, Arthur Honegger, Louis Durey i Germaine Tailleferre. Va englobar els ideals del grup, almenys tal com els va formular Cocteau, i també va ser el més compromès amb l'esperit original de la formació.[1]


Poulenc va néixer en una família parisenca acomodada i va créixer al centre de la ciutat, a prop del palau de l'Elisi. El seu pare posseïa la gran empresa farmacèutica de Rhône Poulenc i la seva mare provenia d'una llarga línia dels parisencs nadius.[2] Poulenc estimà tota la vida París per la seva elegància i energia. Amb només set anys, ja componia peces curtes, i la seva mare, dedicada a la música, encoratjà la seva precoç ambició de tocar el piano. Continuà estudiant aquest instrument de forma més seriosa amb Ricard Viñes, el qual el presentà a Satie, Casella i Auric. Un cop obtingué el diploma al Lycée Condorcet i féu el servei militar durant tres anys, Poulenc estudià amb Koechlin.


Com els altres compositors del Grup dels Sis, Poulenc rebutjà el gust contemporani pel Romanticisme i l'Impressionisme i es pronuncia en favor d'un estil popular i ple d'esperit del music-hall, tot adoptant Satie i Cocteau com a mestres estètics i espirituals. Malgrat el seu entusiasme inicial pels compositors radicals i rebels de París, i tot i que va fer per ser a Viena el 1921 per trobar-se amb Schönberg, el mateix Poulenc era essencialment un tradicionalista, encara que amb enginy i una sana ratxa d'irreverència.[2] Admirava molt la poesia, en particular la de Guillaume Apollinaire, Max Jacob i Paul Éluard, i acompanyà Pierre Bernac en els seus nombrosos recitals amb melodies sobre els seus poemes, a la fi dels anys trenta.


Les composicions de Poulenc reflecteixen una honestedat i un sentit de la invenció espontània i testimonien sempre una gran independència d'esperit.



Obres


D'entre les obres de Poulenc cal destacar:



  • Les òperes:


    • Les mamelles de Tirésias de 1947


    • Dialogues des Carmélites de 1957


    • La voix humaine de 1959. Estrenada a Paris el 6 de febrer de 1959 a l'Opera-Comique (Salle Favart). Estrenada a Barcelona el 21 de desembre de 1965 al Gran Teatre del Liceu. Estrenada a Buenos Aires per Teodoro Fuchs.



  • Obres religioses: Litanies à la vierge noire, de 1936, un Gloria, un Stabat Mater, ambdós per a soprano, cor mixt i orquestra.

  • Ballets: Les Biches, de 1924.

  • Peces per a piano, entre les quals cal esmentar el concert per a piano i orquestra conegut com a "Concert núm. 1", que l'autor anomenava en privat, per raons desconegudes, el Concerto casquette.

  • Música per a la història de Babar l'elefant, per a locutor i piano (posteriorment orquestrada per Jean Françaix).

  • El concert per a orgue, orquestra de corda i timbales, un concert per a piano, un concert per a dos pianos, el Concert champêtre per a clavecí i orquestra.

  • Música de cambra, entre la qual cal esmentar una Sonata per a clarinet i piano (1962), una sonata per a flauta i piano, un sextet per a piano i instruments de vent.


  • Fiançailles pour rire, cicle de cançons.

  • Nombroses peces profanes i religioses per a cor mixt a cappella: set cançons sobre textos de Guillaume Apollinaire i Paul Eluard, un soir de neige, Chansons françaises sobre textos anònims de l'edat mitjana, Chansons à boire, quatre petites prières de saint François d'Assise per a cor masculí, Petites voix per a cor d'infants, una missa en sol major i diversos motets.



Referències





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Francis Poulenc Modifica l'enllaç a Wikidata




  1. Morgan, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America. W W Norton & Company Incorporated, 1991, p. 182. ISBN 9780393952728. 


  2. 2,02,1 Huscher, Phillip. «Programa d'un concert». Chicago Symphony Orchestra.









Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita