Rodalies de Catalunya
Rodalies de Catalunya | |
---|---|
Territori | Catalunya |
Tipus servei | tren de rodalia tren regional |
Longitud | 462,7 km (rodalies) |
Línies | 10 rodalies 6 regionals |
Estacions | 134 (rodalies) |
Línies de la xarxa | |
Operador | Renfe Operadora |
Autoritat | ATM Àrea de Girona ATM Àrea de Lleida ATM Barcelona ATM Camp de Tarragona |
Dades tècniques | |
Ample ferroviari | 1.668 mm |
Enllaç amb: | |
Metro de Barcelona | |
Tramvia de Barcelona | |
FGC Vallès | |
FGC Llobregat | |
FGC Lleida-laPobla | |
Funicular | F.Gelida |
Cremallera | C.Núria |
Regionals | |
TER Llenguadoc-Rosselló | 5, 6/tren groc |
TER Migdia-Pirineus | 22 |
Rodalies de Catalunya és una marca comercial utilitzada per la Generalitat de Catalunya i Renfe Operadora pels serveis ferroviaris de trens de rodalia i els serveis ferroviaris de regionals operats per Renfe Operadora i que circulen per la xarxa ferroviària d'ample ibèric d'ADIF. Félix Martin és el director actual, nomenat en acord amb el govern en el context de reestructuració en l'àrea Viatgers que Renfe està duent a terme en l'any 2014.[1]
Actualment la xarxa compta amb sis línies de regionals no integrades a la xarxa de transport públic, set línies de rodalia integrades dins el sistema tarifari de l'ATM Àrea de Barcelona (exceptuant la R3 des de les estacions de Manlleu a la Tor de Querol que no estan integrades), dues línies de rodalia al Camp de Tarragona integrades a l'ATM Camp de Tarragona[2] i una altra de rodalia a Girona també integrada actualment dins l'ATM Àrea de Girona.
Nom | << | >> | |
---|---|---|---|
Molins de Rei | per Mataró | Maçanet-Massanes | |
Castelldefels | Granollers Centre | ||
Aeroport | per Granollers Centre | Maçanet-Massanes | |
Sant Vicenç Calders | per Vilanova | Estació de França | |
L'Hospitalet de Llobregat | per Vic | La Tor de Querol | |
Sant Vicenç Calders | per Vilafranca | Manresa | |
Cerdanyola Universitat | Sant Andreu Arenal | ||
Martorell | per Cerdanyola Universitat | Granollers Centre | |
Barcelona-Sants | per Girona | Portbou | |
L'Hospitalet de Llobregat | per Manresa | Lleida Pirineus | |
Barcelona Estació de França | per Valls | Lleida Pirineus | |
Barcelona Estació de França | per Tarragona i Reus | Lleida Pirineus | |
Barcelona Estació de França | per Tarragona i Reus | Riba-roja d'Ebre | |
Barcelona Estació de França | per Tarragona | Tortosa/Ulldecona | |
Tarragona | Reus | ||
L'Hospitalet de l'Infant | per Tarragona | L'Arboç | |
L'Hospitalet de Llobregat | per Mataró i Girona | Portbou |
Contingut
1 Història
1.1 Incidències
1.2 Traspàs de Rodalies i Regionals
2 Serveis de rodalia de Barcelona
2.1 Estacions
2.2 Millores i accessibilitat
2.3 Territori cobert
2.4 Material motor i tallers
2.5 Projectes i futur de la xarxa
2.5.1 Pla Rodalies Barcelona 2008-2015
3 Serveis de Rodalia del Camp de Tarragona
4 Servei de Rodalia de Girona
5 Serveis regionals
5.1 Material motor i tallers
6 Vegeu també
7 Referències
8 Enllaços externs
Història
Incidències
Durant l'últim trimestre de l'any 2007 la xarxa de rodalia de Renfe Operadora, afectant també a la de regionals, va patir una sèrie de nombroses avaries i alteracions causades o empitjorades per la construcció de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona, que van obligar a introduir la denominada Devolució Xpress, que facilita la devolució de bitllets als viatgers que pateixin retards de més de quinze minuts. A la vegada, el Ministeri de Foment va prometre augmentar les inversions en les infraestructures ferroviàries.
Principalment els problemes van incidir en la xarxa operada per Renfe Operadora i propietat d'ADIF, però de retruc també van afectar la Línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). La xarxa de Renfe va interrompre durant 40 dies alguns serveis, i els serveis de FGC durant dos mesos.
Traspàs de Rodalies i Regionals
Amb l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya de 2006 es van iniciar les converses entre la Generalitat de Catalunya i el Govern d'Espanya sobre els traspassos de diferents serveis de ferrocarrils que eren competència de l'Estat i que la Generalitat reclama en virtut de l'article 169 de l'Estatut: "la Generalitat té competència exclusiva sobre els transports terrestres de viatgers i mercaderies per carretera, ferrocarril i cable que transcorrin íntegrament dins el territori de Catalunya".[3][4]José Luis Rodríguez Zapatero, president del Govern d'Espanya, es va comprometre a traspassar el servei de Rodalies de Renfe al gener de 2008 i finalment ha arribat dos anys més tard.[5]
Renfe Operadora opera el servei mitjançant un contracte programa pel període 2006-2010 amb el Ministeri de Foment d'Espanya. El traspàs de Rodalies consisteix en el traspàs del control dels serveis ferroviaris de Rodalies Barcelona (gestió, regulació, planificació, coordinació i inspecció dels serveis i les activitats i la potestat tarifària) a la Generalitat.[6]
El 29 de desembre de 2009 es va tancar el traspàs del servei de Rodalies de Renfe a Catalunya en una Comissió Mixta de Transferències Administració de l’Estat-Generalitat. L'acord reconeix a la Generalitat com l'autoritat ferroviària de Rodalies a partir de l'1 de gener de 2010. Pel que fa al contracte programa amb Renfe, la Generalitat se subroga en la posició de l’Estat fins a la fi de 2010 i Renfe serà l'operadora del servei, aleshores la Generalitat podrà firmar un nou contracte amb Renfe Operadora o bé buscar una altra operadora.[6]
Els serveis que s'han traspassat són totes les línies de Rodalies Barcelona i els serveis de la línia de Puigcerdà entre Vic i estació de Puigcerdà i la Tor de Querol.[7][8] Pel que fa a la infraestructura el titular en seguirà sent Adif, és a dir l'Estat.
Amb el traspàs s'ha abandonat la denominació Rodalies Barcelona per la de Rodalies de Catalunya, tot i que avui dia denominació i logotip segueixen en ús, ja que el procés de substitució total es preveu a mitjà termini.
Un any més tard es va tancar l'acord del traspàs dels regionals, denominats per Renfe Mitjana Distància, el 17 de novembre del 2010 en una comissió mixta. Assumint la gestió l'1 de gener del 2011 i incorporant-los a la marca Rodalies de Catalunya com a serveis regionals. No s'han inclòs els serveis de regionals d'alta velocitat, Avant, ni els serveis entre comunitats autònomes com el de València i Saragossa.
Durant el govern d'Artur Mas (CiU/2010-2016) i de Carles Puigdemont (JxSí/2016-2017) la Generalitat va demanar obrir converses amb el govern espanyol, en concret amb el Ministeri de Foment i Adif, l'empresa pública que s'encarrega de les infraestructures ferroviàries, per solucionar el greu problema de,segons les autoritats catalanes, una falta considerable d'inversió de l'Estat (competent encara en infraestructures i inversions ferroviàries a Catalunya), que provoca retards diaris als usuaris per l'estat pèsim de la xarxa.
El govern de Mariano Rajoy s'ha compromès any rere any a augmentar les partides pressupostàries al ferrocarril català convencional, però els problemes van seguir sent reivindicats per la Generalitat.
En resposta, el govern català i els diferents consellers de Territori i Sostenibilitat van proposar a l'Estat Espanyol el traspàs total de la xarxa ferroviaria a la Generalitat (inversió i gestió de la infraestructura que s'encarregava Adif també), alegant que el Estatut d'Autonomia de Catalunya de 2006 reconeix aquestes competències a la Generalitat, pero l'executiu de Rajoy es nega al traspàs total i defensa la continuïtat d'Adif al capdavant de les infraestructures ferroviàries de Catalunya, i en concret de les afectades linies de Rodalies de Catalunya.
Serveis de rodalia de Barcelona
La xarxa de rodalies està composta per set serveis gestionats per Renfe Operadora. Enllaça amb els serveis de rodalia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Bellvitge/Gornal, Martorell o Martorell Central, Plaça de Catalunya, Volpelleres, Terrassa Estació del Nord i a Estació de Sabadell Nord.
Nom | << | >> | Primer servei | Servei actual | Estacions | Longitud Total (km) |
---|---|---|---|---|---|---|
Molins de Rei / L'Hospitalet de Llobregat | Mataró / Calella / Blanes / Maçanet-Massanes | 1848 | 1980 | 31 | 95'1 | |
Castelldefels | Granollers Centre | 1854 | 1980 | 34 | 130,7 | |
Aeroport | Sant Celoni / Maçanet-Massanes | |||||
Sant Vicenç Calders / Vilanova i la Geltrú | Estació de França | |||||
l'Hospitalet de Llobregat | La Garriga / Vic / Ripoll / Puigcerdà / La Tor de Querol | 1875 | 1980 | 34 | 165,9 | |
Sant Vicenç Calders / Vilafranca del Penedès / Martorell | Terrassa / Manresa | 1854 | 1980 | 39 | 143 | |
Sant Andreu Arenal | Cerdanyola Universitat | 1982 | 2005 | 7 | 15 | |
Martorell | Granollers Centre | 1982 | 2011 | 8 | 40 |
Estacions
- Per a un inventari complet de les estacions, vegeu la Llista d'estacions de tren de la regió metropolitana de Barcelona
A les línies de Renfe, Renfe Operadora és l'operadora de les línies, però les estacions i vies són propietat d'Adif, ambdues empreses del Ministeri de Foment.
Les estacions d'Adif solen estar pintades d'un vermell granatós i blanc. Solen tenir guixeta i la majoria disposen de màquines dispensadores de bitllets, exceptuant les estacions de Garraf, Palautordera i Riells i Vilabrea-Breda a la línia R2; Castellbell i el Vilar, Vacarisses-Torreblanca, Sant Miquel de Gonteres-Viladecavalls i Lavern-Subirats a la línia R4. Moltes no tenen barreres validadores per passar, però les que no en disposen sí que disposen de màquines cancel·ladores d'andana, sent l'accés a la mateixa lliure.
Totes les estacions d'Adif a Barcelona estan soterrades menys l'Estació de França. També estan soterrades les estacions de: Vic, Sabadell Centre i Nord, Terrassa, el Prat de Llobregat i Vilafranca del Penedès, aquestes dos últimes per l'arribada dels trens d'alta velocitat. Pròximament se soterrarà la de Sitges i Vilanova.
Millores i accessibilitat
Com a conseqüència de l'aprovació del Codi d'Accessibilitat mitjançant el Decret 135/1995 de 24 de març l'any 2006, tota la xarxa de ferrocarril ha d'ésser accessible a les persones amb mobilitat reduïda.
Actualment el Ministeri de Foment ha anunciat que invertirà 125 milions d'euros en millorar les instal·lacions i l'accessibilitat en estacions. Es remodelaran 38 estacions, sobretot de Barcelona i s'augmentarà l'accessibilitat en 12 estacions. En aquelles estacions que encara hi ha passos a nivell, s'hi construiran passos a diferent nivell dotats amb doble escala mecànica. Una de les intervencions més grans que s'està fent és la remodelació i augment de la mida dels vestibuls, a més de la millora de l'accessibilitat, a l'estació d'Arc de Triomf i estan començant les obres a l'estació de Passeig de Gràcia. Totes les estacions que les andanes no tinguin l'altura necessària, s'augmentarà.[9] En algunes línies circulen trens Civia, trens nous adaptats, però que, com que moltes estacions no estan adaptades, l'adaptació d'aquests trens no serveix.
El desembre de 2015 es va fer públic que la xarxa catalana concentra la meitat dels saquejos de cable de coure de tot l'Estat.[10]
Territori cobert
Dóna servei principalment a la regió metropolitana de Barcelona, és a dir a les comarques de l'Alt Penedès, Baix Penedès, Bages, Baix Llobregat, Barcelonès, Garraf, Maresme, Vallès Occidental i Vallès Oriental. A més de les comarques de la Cerdanya, Osona, el Ripollès i la Selva.
Material motor i tallers
El material motor que presta el servei de Rodalies té una mitjana d'antiguitat de 9,5 anys, i va arribar a les 200 unitats a la fi de l'any 2010. Actualment hi ha cinc tallers de manteniment dels trens a Mataró, Sant Andreu Comtal, Montcada, Cornellà i Vilanova i la Geltrú. El trens que circulen actualment per rodalia són:[11]
- 463, 464 i 465: Material Civia, fabricats per CAF i Alstom, són els més moderns que circulen per la xarxa.
- 450/451: Són trens de dos pisos de 6 cotxes en el cas dels trens 450 i de 3 en el cas dels 451.
- 447: Donen servei en totes les línies explotades per Renfe Operadora excepte la R2,R7 i R8
Projectes i futur de la xarxa
Nom | << | >> | Línia | Antiga línia | Via (a Barcelona) | Serveis |
---|---|---|---|---|---|---|
Sant Vicenç Calders per Vilanova i la Geltrú | Maçanet-Massanes per Mataró | Línia de la costa | sud, Barcelona - Maçanet | Via Catalunya | ||
Sant Vicenç Calders per Vilafranca del Penedès | Maçanet-Massanes per Sant Celoni | Línia de l'interior | nord, Barcelona - St. Vicenç. | Via Passeig de Gràcia | ||
Aeroport | Torelló / Puigcerdà / la Tor de Querol | Línia de Puigcerdà - el Prat | Vic - Barcelona, Antiga fins a l'Aeroport | Via Catalunya | ||
l'Hospitalet de Llobregat Castelldefels Platja (més enllà 2016) | Manresa | Línia Manresa | Via Passeig de Gràcia | perllongament fins Castelldefels i Vía nou túnel de la Diagonal (nova construcció més enllà 2016) | ||
Granollers Centre | Martorell | Línia Circular | Des de L'Estació de Martorell per Cerdanyola Universitat - Passeig de Gràcia - El Papiol - Cerdanyola Universitat fins a L'Estació de Granollers Centre | Vía nou túnel de la Diagonal | ||
Martorell | Granollers Centre | Línia Directe | Directe Martorell - Granollers Centre via Cerdanyola Universitat | |||
Línia orbital | Vilanova i la Geltrú | Mataró | Nova línia: aprofita els trams existents entre (Vilafranca - Gelida), (Terrassa - Sabadell) i (Mollet - Granollers). Via de nova construcció entre (Vilanova - Vilafranca), (Gelida - Terrassa), (Sabadell - Mollet) i (Granollers - Mataró). |
- Millora d'infraestructura:
- Nou accés a l'Aeroport del Prat.
- Doble vía a la R3 entre Montcada i Vic
- Doble via a la R1 entre Arenys de Mar - Blanes.
- Nou Túnel de Montcada per reducció temps de viatge a la R4.
- Construcció d'un tercer túnel a Barcelona per la Avinguda Diagonal o Travessera de Gràcia i el canvi del pas de les R3 i R4
- Noves línies:
Línia Orbital Ferroviària (LOF), que conectarà Mataró, Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca i Vilanova i la Geltrú.- Nova línia Cornellà-Castelldefels, amb noves estacions a Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
- Estacions:
- Construcció de 3 noves estacions: Aeroport T1, Torrassa, Sagrera | TAV; i de 2 nous intercanviadors a Sant Cugat i Martorell
- Trasllat estació Sant Andreu Comtal 500 metres al nord per evitar proximitat amb Sagrera | TAV.
- Modernització de les 108 estacions actuals, amb andanes de 200 m i accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.
- Creació de 7.000 noves places d’aparcament.
- Construcció de 3 noves estacions: Aeroport T1, Torrassa, Sagrera | TAV; i de 2 nous intercanviadors a Sant Cugat i Martorell
Pla Rodalies Barcelona 2008-2015
El Pla Rodalies Barcelona 2008-2015 es va aprovar el 20 de febrer de 2009[12] i suposa una inversió de 4.000 milions d'euros per modernitzar i ampliar les infraestructures de la xarxa de rodalia. A més aquest pla serviria per desbloquejar el traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya, segons la vicepresidenta del Govern d'Espanya María Teresa Fernández de la Vega.
Els objectius del pla són donar cobertura a 80.000 habitants més, ja que l'estudi diagnòstic apunta que la cobertura territorial és bona, augmentar un 60% l'oferta comercial per a assolir els 160 milions de passatgers, reduir el temps dels viatges en un 20% i reduir els retards a menys de 3 minuts en el 99% dels trens.
Construcció de nou estacions noves i allargar les andanes de les estacions existents fins als 200 metres per a trens més llargs, millorar l'accés per a persones amb mobilitat reduïda, dotar totes les estacions de parades d'autobús i taxis i pàrquings de bicicletes. També es preveu la construcció de quinze aparcaments per reduir els embussos a l'entrada de Barcelona. Construcció d'onze nous intercanviadors, el que suposa arribar als 21 intercanviadors.
També es preveu la renovació de la catenària, la instal·lació de catenàries rígides als túnels urbans de Barcelona i posar al dia el sistema de senyalització. S'inclou també la duplicació de 80 km que actualment són en via única com el tram entre Montcada i Reixac i Vic de la línia Barcelona-Puigcerdà (R3) i el tram entre Arenys de Mar i Blanes de la línia de Mataró.
Pel que fa a noves línies inclou la construcció de 25 km de nova via amb la línia Cornellà-Castelldefels, la línia el Prat - Aeroport i el túnel del Turó de Montcada i iniciar els estudis de la Línia Orbital Ferroviària (LOF) entre Vilanova i la Geltrú i Mataró per l'interior. Finalment també es preveu la reestructuració de la xarxa fent que passin dues línies pel túnel de la Catalunya i dues pel túnel de Passeig de Gràcia i no 4 i 1 com passa actualment.[13]
Serveis de Rodalia del Camp de Tarragona
La xarxa de rodalies està composta per dos serveis gestionats per Renfe Operadora.
Nom | << | >> | Inici del servei | Estacions |
---|---|---|---|---|
Reus | Tarragona | 2014 | 3 | |
L'Hospitalet de l'Infant / Cambrils | L'Arboç | 2014 | 11 |
Servei de Rodalia de Girona
La xarxa de rodalia està composta per un servei gestionat per Renfe Operadora.
Nom | << | >> | Inici del servei | Estacions |
---|---|---|---|---|
L'Hospitalet de Llobregat | Figueres / Portbou | 2014 | 44 |
Serveis regionals
La xarxa de regionals està composta per sis serveis gestionats per Renfe Operadora.
Nom | << | >> | Primer servei | Estacions | Longitud Total (km) |
---|---|---|---|---|---|
Barcelona-Sants | Cerbère | 1854 | 28 | 170 | |
L'Hospitalet de Llobregat | Lleida Pirineus per Manresa | 1855 | 38 | 190 | |
Barcelona Estació de França | Lleida Pirineus per Valls | 1881 | 31 | 176 | |
Barcelona Estació de França | Lleida Pirineus per Tarragona i Reus | 1881 | 32 | 204 | |
Barcelona Estació de França | Riba-roja d'Ebre per Tarragona i Reus | 1881 | 23 | 190 | |
Barcelona Estació de França | Tortosa/Ulldecona | 1881 | 19 | 172 |
Material motor i tallers
- Sèrie 448, construïda entre 1987 i 1991.
- Sèrie 449, adaptació del tren Civia.
- Sèrie 470, remodelació de la sèrie 440.
Vegeu també
- Història del ferrocarril a Catalunya
- Xarxa ferroviària de Catalunya
- Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
- Exprés
Referències
↑ «El govern relleva el director de Rodalies al cap de dos anys i mig». Diari Ara, 05-12-2014, pàg. 19.
↑ «Integració tarifaria ATM del Camp de Tarragona» (en català). Generalitat de Catalunya. [Consulta: 6 juliol 2014].
↑ «Article 169 de l'Estatut d'Autonomia de 2006». gencat. Generalitat de Catalunya. [Consulta: 31 març 2010].
↑ «Estatut d'autonomia de Catalunya de 2006: Títol IV». Viquitexts. [Consulta: 31 març 2010].
↑ «Quins canvis suposa el traspàs de Rodalies a la Generalitat?». 3cat24. CCMA. [Consulta: 31 març 2010].
↑ 6,06,1 «La Comissió Mixta tanca l’acord perquè la Generalitat sigui l’autoritat ferroviària de Rodalies a partir de l’1 de gener». gencat. Generalitat de Catalunya. [Consulta: 31 març 2010].
↑ «Gobierno y Generalitat firman el traspaso de Cercanías a Cataluña» (en castellà). El País. [Consulta: 31 març 2010].
↑ «Traspàs de rodalies a la Generalitat de Catalunya». Gencat. Generalitat de Catalunya. [Consulta: 31 març 2010].
↑ Adif, El Ministerio de Fomento invertirá 125 millones en mejorar las instalaciones y la accesibilidad en estaciones.
↑ La xarxa catalana concentra la meitat dels saquejos de cable de coure de tot l'estat, Diari Ara, 16/12/2015. Pàgina 19
↑ «Renfe ‘rejoveneix' els trens de rodalies als tallers». Avui+El Punt.
↑ «Es presenta el Pla Rodalies Barcelona 2008-2015». Ministeri de Política Territorial. Govern d'Espanya. [Consulta: 31 març 2010].
↑ «Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015». A: Institut d'Estudis Catalans. Anuari territorial de Catalunya 2009.
Enllaços externs
A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Rodalies de Catalunya |
- Rodalies de Catalunya
- Plànol de les estacions de Rodalies i Regionals a Google Maps
Rodalia.info, l'estat de la xarxa de rodalia en temps real.