York Höller
Biografia | |
---|---|
Naixement | 11 gener 1944 (75 anys) Leverkusen |
Educació | Hochschule für Musik und Tanz Köln |
Activitat | |
Ocupació | Compositor i professor d'universitat |
Ocupador | Hochschule für Musik und Tanz Köln |
Gènere artístic | Òpera |
Premis | |
| |
Lloc web | Lloc web oficial |
York Höller (Leverkusen, 11 de gener de 1944) és un compositor alemany, professor de composició a la Hochschule für Musik de Colònia. Entre les seves obres destaca l'òpera Der Meister und Margarita (1989), basada en la novel·la de Mikhaïl Bulgàkov El mestre i
Höller va estudiar entre 1963 i 1970 a la Musikhochschule de Colònia. Va tenir com a professors de composició a Joachim Blume i a Bernd Alois Zimmermann, de piano a Else Schmitz-Göhr i a Alfons Kontarsky, i de direcció orquestral a Wolfgang von der Nahmer. Al temps, també va estudiar musicologia i filosofia a la Universitat de Colònia. Va completar la seva educació musical amb Pierre Boulez en els Cursos d'Estiu de Darmstadt.
Höller va treballar durant un breu període com a director d'assajos al Staatstheater de Bonn. Va freqüentar l'estudi electrònic de la Westdeutscher Rundfunk on, segons unes fonts, «va continuar els seus estudis amb Karlheinz Stockhausen» [1] o «treballar en les seves pròpies obres per invitació de Stockhausen ».[2] En qualsevol cas, va freqüentar a Stockhausen i va desenvolupar durant aquest període una forma peculiar de serialisme. Aviat les seves obres van tenir reconeixement internacional. A mitjans dels 70 va tenir encàrrecs de l'IRCAM i el 1989 la seva òpera Der Meister und Margarita (basada en la novel·la de Mikhaïl Bulgàkov) es va estrenar a l'Òpera Garnier.
Contingut
1 Carrera docent
2 Premis i distincions
3 Obres
4 Escrits de York Höller
5 Bibliografia
6 Notes
7 Enllaços externs
Carrera docent
De 1986 a 1990 Höller va fer classes d'Anàlisi i Teoria Musical a la Musikhochschule de Colònia. Després, va succeir a Stockhausen com a director artístic de l'Estudi de Música Electrònica de la WDR (1990-1999). El 1993 va acceptar la proposta de la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín per impartir classes de Composició. Alhora, va donar nombroses conferències i cursos de composició en institucions acadèmiques d'Europa i Amèrica. Des de 1991 York Höller és membre de l'Akademie der Künste de Berlín.
Premis i distincions
Entre els nombrosos reconeixements que ha rebut York Höller destaquen:
- Premi Bernd Alois Zimmermann de la ciutat de Colònia.
- Förderpreis de Rin del Nord-Westfàlia.
- Premi de l'International Composers 'Fòrum de la Unesco.
- Premi Rolf Liebermann per compositors d'òpera.
Ordre de les Arts i les Lletres concedit pel Ministeri de Cultura de França el 1986.
Obres
Any | Obra | Tipus d'obra | Notes |
---|---|---|---|
1964 | Fünf Stücke | per a piano | |
1965 (rev. 1974) | Diaphonie (Hommage à Béla Bartók) | per a dos pianos | |
1966 | Drei Fragmente | per a quartet de corda | |
Herbsttag | per a soprano i vuit instruments | text de Rainer Maria Rilke | |
1967 | Topic | per a gran orquestra | |
1968 | Sonata per a piano | (Sonate informelle) | |
1968/69 | Sonate | per a violoncel | |
1969 | Epitaph | per a violí i piano | |
1971/72 | Horizont | música electrònica | |
1972/74 | Chroma | per a gran orquestra i electrònica | |
1973 | Tangens | per a violoncel, guitarra eléctrica, órgano o piano electrònic i sintetitzador | |
1975/76 | Klanggitter | per a violoncel, piano, sintetitzador i cinta gravada | |
1977 | Antiphon (quartet de corda) | per a quartet de corda i electrònica | |
1978 | Arcus | per a instruments i cinta gravada | |
1979/80 (rev. 1989/1995/2003) | Mythos | Sonetpara 13 instruments, batería i electrònica | |
1979 | Moments musicaux | per a flauta i piano | |
1979/80 (rev. 1983) | Umbra | per a gran orquestra i cinta grabada | |
1981 | Résonance | per a petita orquestra i cinta gravada. | |
1982 | Pas de trois | per a viola, violoncel i contrabaix | |
1982 | Schwarze Halbinseln | per a gran orquestra, intèrpret vocal i electrònica. | |
1983 | Traumspiel | Sonet per a soprano, gran orquestra, cinta grabada i electrònica en viu | text d'August Strindberg |
1983/84 | Pianokonzert en dos moviments | per a piano i orquestra | |
1984-89 | Der Meister i Margarita | Òpera en dos actes | Basada en la novel·la de Mikhaïl Bulgàkov |
1985 | Magische Klanggestalt | per a gran orquestra | |
1985 | Improvisation sur le nom de Pierre Boulez | per a 16 instruments | |
1986 | Sonate per a piano (Hommage à Franz Liszt) | en dos moviments | |
1989 (rev. 1997) | Fanal | per a trompeta i petita orquestra | |
1990-93 | Pianokonzert als Repuiem, Pensées | per a piano, gran orquestra i electrònica en directe | |
1991 | Margaritas Traum | per a gran orquestra i cinta gravada | Escenes de l'òpera "El Mestre i Margarida", basada en l'obra de Mikhaïl Bulgàkov |
1991-93 | Aura | per a gran orquestra | |
1993 | Pas de deux | per a violoncel i piano | |
1994/95 | Tagträume | set sonets per a violí, violoncel i piano | |
1995-2003 | Monogramme | 14 peces per a piano | |
1996 | Partita | per a dos pianos | |
1996 | Double | per a gran orquestra i dos MIDI-Harfen | |
1996 | Gegenklänge | per a 18 instruments | |
1997 | quartet de corda | per a quartet de corda | |
1998/99 | Aufbruch | per a gran orquestra | |
1998-2000 | Der ewige Tag | per a cor femení i gran orquestra | |
1999 | Widerspiel | per a dos pianos i orquestra | |
2000/01 | Ex Tempore | per a nou instruments | |
2001 | Trias | per a saxòfon alt, piano i batería | |
2002/03 | Klangzeichen | per a quintet de vent i piano | |
2003 | Scan | per a flauta sola | |
2005 | Monogramme | per a piano | |
2006 | Sphären | per a gran orquestra | |
2006 | Fluchtpunkte | per a cinc instruments | |
2007 | Zwiegestalt | per a piano i quartet de corda |
Escrits de York Höller
- HÖLLER, York: «Gestaltkomposition oder Die Konstruktion des Organischen» en Neuland Jahrbuch II, 1981/82, pàg. 140–43. Editor: Herbert Henck. Bergisch Gladbach: Neuland, 1982.
- HÖLLER, York:«Composition of the Gestalt, or the Making of the Organism». Traducido al inglés por Nigel Osborne. Contemporary Music Review 1, Nº 1 (1984: Musical Thought at IRCAM): 35–40.
- 1989. «Resonance: Composition Today». Traducido al inglés por Nigel Osborne. Contemporary Music Review 1, Nº 1 (1984: Musical Thought at IRCAM): 67–76, 1989.
- HÖLLER, York: Fortschritt oder Sackgasse? Kritische Betrachtungen zum frühen Serialismus. Saarbrücken: Pfau-Verlag,1994.
- HÖLLER, York:Klanggestalt—Zeitgestalt. Texte und Kommentare 1964–2003. Musik der Zeit 10. Editado por Reinhold Dusella. Berlin: Boosey und Hawkes, 2004 (Texto) ISBN 3-7931-1697-2, i Bote und Bock (Música) ISMN M-2025-2231-8
Bibliografia
- BENOLIEL, Bernard. 1982. "York Höller’s Mythos." Tempo new series no.141 (June): 39–40.
- BLUMRÖDER, Christoph von. 1983. "York Höller: Schwarze Halbinseln." In Begleitheft der Schallplattenedition Zeitgenössische Musik in der Bundesrepublik Deutschland, vol. 10: 1970–1980, pp. 14–15 [en alemán], 30–31 [en inglés]. Bonn: Deutscher Musikrat.
- CONEN, Hermann. 1985. "An Interview with York Höller", Tempo new series, no.152 (March): 2–6.
- EHLERT, Ralf Gerhard. 1999. "Die Verwendung elektronischer Klänge in der Musik York Höllers." Master’s Thesis. Cologne: University of Cologne. [1] A reworked extract published as "Horizont—York Höllers elektroakustischer Auftakt", in Kompositorische Stationen des 20. Jahrhunderts. Debussy, Webern, Messiaen, Boulez, Cage, Ligeti, Stockhausen, Höller, Bayle Signale aus Köln. Beiträge zur Musik der Zeit 7, edited by Christoph von Blumröder, 172–85. Münster: Lit-Verlag, 2004.
- HAYNES, S. 1989. "Report on the Realization of York Höller’s Arcus." Contemporary Music Review 1, no. 1 ("1984: Musical Thought at IRCAM"): 41–66.
- LICHTENFELD, Monika. 2001. “Höller, York (Georg)”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, edited by Stanley Sadie and J[ehosaphat] Tyrrell. London: Macmillan.
- MORAWSKA-BÜNGELER, Marietta. 1988. Schwingende Elektronen: Eine Dokumentation über das Studio für Elektronische Musik des Westdeutschen Rundfunk in Köln 1951–1986. Cologne-Rodenkirchen: P. J. Tonger Musikverlag.
- O'SÚILLEABHÁIN, Finbar. 1992. [Letter to the Editor]. Tempo new series, no. 181 (June): 68.
- RODE-BREYMANN, Susanne. 1992. "Text- und Musikstruktur in York Höllers Oper Der Meister und Margarita: 'Beruhigt euch nicht, Margarita. Alles ist richtig. Darauf ruht die Welt'." In Welttheater, Mysterienspiel, rituelles Theater: "Vom Himmel durch die Welt zur Hölle"--Gesammelte Vorträge des Salzburger Symposions 1991, Wort und Musik: Salzburger Akademische Beiträge 15, edited by Jürgen Kühnel, Ulrich Müller, Oswald Panagl, Peter Csobádi, Gernot Gruber, and Franz Viktor Spechtler, 611–20. Anif, Austria: Müller-Speiser.
- STENZL, Jürg. 1991. "York Höller's The Master and Margarita: A German Opera." Translated by Sue Rose. Tempo new series, núm. 179 (desembre): 8–15.
- WHITTALL, Arnold: «Perspectives on York Höller: All Contradictions Reconciled?» The Musical Times, 1998, núm. 1864 (tardor): 11–19.
Notes
↑ STENZL (1991), pàg.12.
↑ Lichtenfeld (2001)
Enllaços externs
York Höller - Lloc web oficial (alemany)