Francis Picabia



































































Infotaula de personaFrancis Picabia

Francis Picabia, photograph published in Les Peintres Cubistes, 1913.jpg
Biografia
Naixement
22 gener 1879
Marsella
Mort
30 novembre 1953 (74 anys)
París
Lloc d'enterrament
cementiri de Montmartre
Educació
École nationale supérieure des arts décoratifs
Collège Stanislas
Activitat
Ocupació
Pintor, escriptor, guionista i poeta
Gènere artístic
Retrat
Moviment
Cubisme i dadaisme
Alumnes
Buffie Johnson
Representat per
Artists Rights Society
Obra
Obres destacables
Corrida
Le Matador dans l'arène
Parade amoureuse
Família
Cònjuge
Gabrièle Buffet-Picabia (1909–1930)
Premis





Lloc web
Lloc web oficial

IMDB: nm0681366Musicbrainz: d354a44c-28cc-4841-9472-d723f920c1c2
Modifica les dades a Wikidata



Francis Picabia


Francis-Marie Martínez de Picabia (París, 1879 - París, 1953) va ser un pintor francès. Va practicar tant la pintura com el grafisme i, fins i tot, l'escriptura i la poesia. Fill de mare francesa i pare espanyol, va militar al moviment dadaista.[1]




Contingut






  • 1 Biografia


  • 2 Obres destacades


  • 3 Escrits


  • 4 Referències


  • 5 Enllaços externs





Biografia


Estudià en l'Escola de Belles Arts i l'Escola d'Arts Decoratives de París, on va rebre una forta influència de la pintura impressionista, fauvista i abstracta, i destacà el seu gust per Camille Pissarro i Alfred Sisley.


Des de 1907 Picabia experimentava amb el llenguatge no imitatiu. Entre 1908 i 1909 va pintar una sèrie de quadres amb formes circulars i planes, entre ells un titulat Caoutchouc. A partir de 1909 i fins al 1911, va estar vinculat al cubisme i fou membre del Grup de Puteaux, on va establir amistat amb Marcel Duchamp.[2]


L'esclat de la Primera Guerra mundial va portar-lo a Catalunya, junt amb altres artistes que buscaven un refugi lluny del trasbals d'un París amenaçat, com Olga Sacharoff, Otho Lloyd, Serge Charchoune, Hélènne Grounhof, Albert Gleizes, Marie Laurencin i els Delaunay. Tots ells van venir a Catalunya entre el 1915 i el 1917. Per a alguns dels protagonistes de la vida cultural de Barcelona, la seva arribada va ser motiu d'energies renovades, mentre que per a d'altres era un element de crítica. Molts d'ells van coincidir a Tossa de Mar, on anaven d'excursió o de vacances. Els primers a alternar-hi les estades van ser Sacharoff i Lloyd, però poc després s'hi van afegir els avantguardistes estrangers que havien arrelat a Barcelona.[3]


El 1913 viatjà als Estats Units, on entrà en contacte amb el grup dadà americà, participà en l'exposició de l'Armory Show i fundà junt amb Duchamp i Ray la revista predadaista 291. Va publicar el primer número de la revista ja plenament i conscientment dadaista 391 a Barcelona, l'any 1916, amb la col·laboració d'Apollinaire, Tristan Tzara, Man Ray i Jean Arp. Després d'un temps a la costa Blava, on la seua obra va estar fortament influïda pel surrealisme, en què imperava el to humorístic particularment provocatiu, tornà a París i creà, junt amb André Breton, la revista 491. Aleshores, l'any 22, va abandonar el dadaisme, moviment del qual havia estat un dels principals propagadors.


La influència de Picabia és fonamental com a introductor dels moviments avantguardistes i de l'art modern al continent americà, més concretament a Nova York. Picabia va ser un home obert a tots els nous corrents i va refusar de lligar-se exclusivament a un sol tipus d'expressió. Així, tindrà períodes lligats al futurisme, a la figuració i, a partir del 1945, a l'abstracte.


Amant de les festes i dels cotxes (va col·leccionar-ne vora 150), va arruïnar-se, la qual cosa l'impulsà a pintar nombrosos petits llenços de diversos gèneres, de vegades inspirats en revistes pornogràfiques.


També va conrear, de manera més personal i no tant professional, la poesia.



Obres destacades




  • Caoutchouc. 1909, aquarel·la sobre paper, 46 x 61,5 cm. Museu d'Art Modern de París. Considerada una de les obres fundadores de l'art abstracte.


  • Udnie. 1913, oli sobre llenç, 290 x 300 cm. Museu Nacional d'Art Modern de París.


  • Edtaonisl. 1913, oli sobre llenç, Institut d'Art de Chicago.


  • Flirt. Materials diversos (plom, fil d'aram, palla...) sobre llenç, 92 x 73 cm. Subhastat el 2004 per 908.238 €.



Escrits




  • Poèmes, publicat a París el 2002.


  • Écrits critiques, publicat a París el 2005.



Referències





  1. Diccionario de Arte II (en castellà). Barcelona: Biblioteca de Consulta Larousse. Spes Editorial SL (RBA), 2003, p.164. DL M-50.522-2002. ISBN 84-8332-391-5 [Consulta: 6 desembre 2014]. 


  2. Cor Blok; Juan Manuel Bonet Historia del arte abstracto, 1900-1960. Cátedra, 1982. ISBN 978-84-376-0321-6. 


  3. «Culturcat». web. Generalitat de Catalunya, 2012. [Consulta: 11 octubre 2012].




Enllaços externs





A Wikimedia Commons hi ha contingut multimèdia relatiu a: Francis Picabia Modifica l'enllaç a Wikidata


  • Francis Picabia. Màquines i espanyoles Exposició a la Fundació Antoni Tàpies.







Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita