Nouvelle vague




Nouvelle vague (nova onada) és un moviment cinematogràfic aparegut a França al final dels anys 1950. El terme apareix sota la ploma de Françoise Giroud a L'Express del 3 d'octubre de 1957, en una enquesta sociològica sobre els fenòmens de generació. És reprès per Pierre Billar el febrer de 1958 a la revista Cinéma 58. Aquesta expressió és atribuïda a les noves pel·lícules distribuïdes el 1959 i principalment aquells presentats al Festival de Canes d'aquell any.[1]


André Bazin havia creat la revista Cahiers du Cinéma l'any 1951. Era una publicació mensual de crítica cinematogràfica que va servir com a camp de batalla dels nous talents, molt crítics amb tots els models clàssics i amb les estructures narratives tancades. Tots ells, entre els quals destaquen François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol, Jacques Rivette o Éric Rohmer, havien fet de guionistes abans. Com a precursor, sobresurt la figura de Jean-Pierre Melville. Era un grup heterogeni que tenia en comú el poc pressupost que necessitaven per rodar, la llibertat creativa, l'espontaneïtat, la gran cultura cinematogràfica de cadascun dels membres i, sobretot, les ganes d'experimentar amb la càmera.



Orígens del moviment[cal citació]


El manifest de Alexandre Astruc "El naixement d'una nova avantguarda: The Camera-Stylo", publicat a L'Écran el 30 de març de 1948, va esbossar algunes de les idees que més tard van ser creades per François Truffaut i els Cahiers du cinéma. Argumenta que "el cinema estava en procés de convertir-se en un nou mitjà d'expressió al mateix nivell que la pintura i la novel·la ... una forma en què i per la qual un artista pot expressar els seus pensaments, per molt abstractes que siguin, o traduir les seves obsessions exactament igual que en l'assaig o novel·la contemporània, per això voldria cridar a aquesta nova era del cinema l'edat de la caméra-stylo ".


Alguns dels pioners més destacats del grup, com François Truffaut, Jean-Luc Godard, Éric Rohmer, Claude Chabrol i Jacques Rivette, van començar com a crítics per a la famosa revista de cinema Cahiers du cinéma. El cofundador i teòric de Cahiers André Bazin va ser una important font d'influència per al moviment. Mitjançant la crítica i la redacció, van establir les bases per a un conjunt de conceptes, revolucionaris en aquella època, que el crític nord-americà Andrew Sarris anomenava la teoria de l'autor. (La francesa francesa La politique des auteurs, traduïda literalment com "La política dels autors"). Els escriptors de Cahiers du cinéma van criticar l'estil clàssic "Tradició de la qualitat" del cinema francès. Entre aquests, destaca François Truffaut en el seu article sobre manifestacions "Une Certaine tendance du cinéma français". Bazin i Henri Langlois, fundador i comissari de la Cinémathèque Française, eren les dues figures paternes del moviment. Aquests homes de cinema valoren l'expressió de la visió personal del director tant en l'estil del film com en el guió.


Truffaut també acredita el director nord-americà Morris Engel i la seva pel·lícula Little Fugitive (1953), ajudant a iniciar la Nouvelle Vague francesa, quan va dir: "La nostra nova ola francesa mai no hauria aparegut, si no fos per als joves americans Morris Engel, que ens va mostrar el camí a la producció independent amb (aquesta) pel·lícula fina ".


La teoria de l'autor afirma que el director és l'autor de les seves pel·lícules, amb una signatura personal visible de pel·lícula a pel·lícula. Elogiaron pel·lícules de Jean Renoir i Jean Vigo, i van fer casos radicals per a la distinció artística i la grandesa dels directors d'estudi de Hollywood com Orson Welles, John Ford, Alfred Hitchcock i Nicholas Ray. El començament de la Nouvelle Vague va ser fins a cert punt un exercici dels escriptors Cahiers a l'hora d'aplicar aquesta filosofia al món dirigint les pel·lícules.


A més del paper que ha tingut el cinema per Jean Rouch en el moviment, Le Beau Serge de Chabrol (1958) és tradicionalment (però debatiblement) acreditat com la primera característica del moviment. Truffaut, amb The 400 Blows (1959) i Godard, amb Breathless (1960) van tenir èxits internacionals inesperats, tant crítics com financers, que van convertir l'atenció del món en les activitats de la Nouvelle Vague i van permetre que el moviment floreixi. Una part de la seva tècnica era retratar personatges que no eren ben etiquetats com a protagonistes en el sentit clàssic d'identificació de l'audiència.


Els autors d'aquesta era deuen la seva popularitat al suport que van rebre amb el públic juvenil. La majoria d'aquests directors van néixer a la dècada de 1930 i van créixer a París, relatius a com els seus espectadors podrien viure la vida. Amb una alta concentració en la moda, la vida professional urbana i les festes de tota la nit, la vida de la joventut d'França estava sent exquisidament capturat.


La Nouvelle Vague va ser popular aproximadament entre 1958 i 1964, encara que el treball del moviment va existir fins a 1973. Les forces socioeconòmiques en joc poc després de la Segona Guerra Mundial fortament van influir en el moviment. Drenat políticament i econòmicament, França tendia a replegar-se en les antigues tradicions populars de la pre-guerra. Una d'aquestes tradicions era el cinema narrador directe, específicament el cinema francès clàssic. El moviment té les seves arrels en rebel·lió contra la dependència de formes passades (sovint adaptades de les estructures novel·lístiques tradicionals), criticant, en particular, com aquestes formes podrien obligar al públic a sotmetre's a una línia argumental dictatorial. Van ser especialment contra el "cinema de qualitat" francès, el tipus de pel·lícules d'època literària i de gran valor que es van celebrar en els festivals de cinema francesos, sovint considerats com "intocables" per la crítica.


Els crítics i directors del moviment van estudiar el treball dels clàssics occidentals i van aplicar una nova direcció avantguardista estilística. L'enfocament de baix pressupost va ajudar als cineastes a trobar-se en la forma essencial de l'art i trobar el que era, per a ells, una forma de producció molt més còmoda i contemporània. Charlie Chaplin, Alfred Hitchcock, Orson Welles, Howard Hawks, John Ford i molts altres directors de pel·lícules d'avantguarda es van celebrar amb admiració, mentre que les pel·lícules estàndard de Hollywood lligades al flux narratiu tradicional van ser fortament criticades. La Nouvelle Vague va rebre influències del neorealisme italià i el cinema de cinema clàssic de Hollywood.


En una entrevista de 1961, Truffaut va dir que la Nouvelle Vague no és ni un moviment, ni una escola, ni un grup, és una qualitat" i al desembre de 1962 va publicar una llista de 162 cineastes que havien fet el seu debut cinematogràfic des de 1959. Molts d'aquests directors, com Edmond Agabra i Henri Zaphiratos, no eren tan reeixits o resistents als coneguts membres de la Nouvelle Vague i avui no es consideren part d'ella. Poc després de la publicació de la publicació de Truffaut, Godard va declarar públicament que la Nouvelle Vague era més exclusiva i només incloïa Truffaut, Chabrol, Rivette, Rohmer i ell mateix, afirmant que "Cahiers era el nucli" del moviment. Godard també va reconèixer a cineastes com Resnais, Astruc, Varda i Demy com estimats contemporanis, però va dir que representaven "el seu propi fons de cultura" i estaven separats del moviment.


Molts dels directors associats amb la Nouvelle Vague van continuar fent pel·lícules al segle XXI.



Referències





  1. Diccionario de Arte II (en castellà). Barcelona: Biblioteca de Consulta Larousse. Spes Editorial SL (RBA), 2003, p.120. DL M-50.522-2002. ISBN 84-8332-391-5 [Consulta: 5 desembre 2014]. 







  1. 5.  Marie, Michel (2008). The French New Wave: An Artistic School. John Wiley & Sons. p. 31. ISBN 9780470776957.


Vegeu també


  • Nou Cinema Alemany



Popular posts from this blog

Hivernacle

Fluorita

Hulsita